Tillsynsmeddelande 25.2.2025 – 17/2025

Konsumenttrender inom försäkringsbranschen 2024 – På vilket sätt upplever försäkringstagaren verksamheten och utvecklingen inom försäkringssektorn

Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa) publicerade sin årliga rapport om konsumenttrender 15.1.2025. Uppföljningen av konsumenttrenderna är en etablerad del av Eiopas arbete och rapporten ger värdefull information om konsumenternas erfarenheter av försäkringar och pensioner. Utredningen kartlägger konsumenternas syn på produkter och tjänster inom branschen. Enligt resultaten upplever finländarna bl.a. att de får mer vederlag för pengarna för hushållets försäkringar än EU-konsumenterna i genomsnitt. Observationerna i rapporten används också i inriktningen av tillsynsåtgärder.

I samband med rapporten publicerades även en statistikbilaga, en riskkarta och resultaten av genomförda konsumentenkäter i medlemsländerna. Det här meddelandet innehåller viktiga observationer i rapporten om konsumenttrender, förändringar i trenderna i form av en riskkarta samt de viktigaste observationerna för Finlands del.

Viktiga observationer i rapporten om konsumenttrender

  • Förbättringar i försäkrings- och pensionstjänsterna: Utvecklingsåtgärderna har förbättrat konsumenternas ekonomiska välfärd.
  • Digitalisering: Lättare tillgång till och jämförelse av information ökar konsumenternas medvetenhet och förbättrar dialogen med tjänsteleverantörerna.
  • Pensioner: Då befolkningen blir allt äldre framhävs oron för pensionsskillnader. En god förvaltning av pensionsfonderna är central och förutsätter kontinuerlig uppföljning.
  • Möjligheter och utmaningar med AI: Artificiell intelligens skapar nya möjligheter särskilt inom skadeförsäkring, men medför också ett större behov av tillsyn.

Riskkarta

Riskkartan innehåller observationer som gäller hela Europa samt deras omfattning (Materiality) och verkan på konsumenterna (Impact). Kartan beskriver även trendernas utvecklingsriktningar: en uppåtgående pil visar att trenden ökar i betydelse, medan en pil i vågrätt läge indikerar att trenden är oförändrad.

Riskikartta_2024_SV.jpg

Resultaten av konsumentenkäten för Finlands del

Som bilaga till Eiopas rapport om konsumenttrender publiceras varje år resultaten från Eurobarometern, som gör det möjligt att följa upp konsumenternas allmänna åsikter och att analysera långsiktiga trender. Finländarnas svar är i huvudsak i linje med övriga konsumenter i Europa. Observerade skillnader kan bland annat bero på skillnaderna i den nationella sociala tryggheten och på försäkringsmarknadens särdrag.

Avvikelser som bör beaktas:

  • Hemförsäkringens värde: Finländarna upplever att de får mer vederlag för pengarna för försäkringar för hushåll än EU-konsumenterna i genomsnitt.
  • Avtalsändringar: I Finland görs det mer sällan ändringar i försäkringsavtalen än på EU-nivå.
  • Personifierade nättjänster: Finländarna upplever mer sällan att de hittar produkter som lämpar sig för deras behov på nätet, men litar i större omfattning än EU-konsumenterna på att deras uppgifter används på ett etiskt sätt.
  • Köp av försäkring på nätet: I Finland anser man oftare att webbplatser med prisjämförelser inte innehåller alla produkter och egenskaper, och att priset i offerten var tidsmässigt begränsat.

Finansinspektionen övervakar främjandet av konsumentskyddet riskbaserat

Ett viktigt mål med rapporten om konsumenttrender är att identifiera de risker som gäller konsumenterna och vilka kan kräva myndighetsåtgärder. I Finansinspektionens strategi 2023–2025 framhävs förebyggande tillsyn som genomförs bland annat med hjälp av uppförandetillsyn. Målet är att säkerställa att tjänsteleverantörerna handlar enligt lag och att stärka konsumenternas förtroende.

Tillsynsarbetet grundar sig på ett riskbaserat förhållningssätt och fokuserar på faktorer som kan ha ett brett genomslag på konsumentgrupperna. Inom marknadstillsynen utnyttjas uppgifter som försäkringsbolagen redan har rapporterat även för riskbedömningar om bolagens förfarandesätt.

Praktiska exempel på tillsynsåtgärder

För att få en helhetsbild av konsumentklagomålen utnyttjar Finansinspektionen flera datakällor, t.ex. de klagomål som kunderna inlämnar direkt till försäkringsbolagen, de rapporter om försäkringsfel som skadeförsäkringsbolagen själva samlar in samt FINEs rådgivnings- och tvisteärenden.

Observationerna som gäller iakttagandet av tidsfristerna för utbetalning av ersättning från lagstadgade försäkringsgrenar handlar bland annat om utmaningar i systemens funktion och rapportering, personalresurserna samt i den interna kontrollen och rapporteringen till ledningen. Målet med övervakningen av tidsfristerna är att säkerställa att försäkringsbolagens verksamhet är ordnad enligt kraven i lagen och att de beslut som gäller försäkringstagarna ges inom föreskrivna tidsfrister.

Närmare upplysningar lämnas av

Aleksi Koivunen, övervakare, tfn 09 183 5519 eller aleksi.koivunen(at)fiva.fi

Se också

Eiopas webbplats: Konsumenttrender inom försäkringsbranschen 2024