IFRS- tillsyn och tillsyn av hållbarhetsrapportering
Tillsynen av finansiell rapportering (redovisningstillsyn) och hållbarhetsrapportering är riskbaserad. Utifrån givna riskfaktorer väljer Finansinspektionen ut de bolag vars bokslut, hållbarhetsrapporter och andra finansiella rapporter ska ses över i sin helhet (full review). Rapporterna kan också ses över delvis så att man tar fasta på något särskilt tema. Föremål för sådan s.k. tematisk tillsyn har i redovisningstillsynen varit till exempel nedskrivningsprövning av goodwill och företagsförvärv. Tillsynen omfattar också reaktiv tillsyn, där ändamålsenligheten av bolagets bokslut eller hållbarhetsrapport undersöks på basis av börsmeddelanden eller klagomål.
Tillsynen gäller bokslut, verksamhetsberättelser (inkl. hållbarhetsrapporten) och delårsrapporter från noterade bolag och företag under Finansinspektionens tillsyn.
I tillsynsarbetet ingår också utredningar om olika teman som gäller bokslut och hållbarhetsrapporter, som vi publicerar på vår webbplats. Dessutom för vi diskussioner med representanter för de noterade bolagen och andra intressenter, inklusive revisionsbranschen.
Vad innebär IFRS-tillsyn för noterade bolag? (på finska)
Video manuskript på svenska (pdf)
Vad innebär tillsyn av hållbarhetsrapportering för noterade bolag?
Beredningen av en enhetlig tillsyn pågår i Europa. ESMA kommer inom snart att ge ut anvisningar för nationella myndigheter om tillsynsförfaranden för hållbarhetsrapportering. Anvisningarna baserar sig på redovisningstillsynens anvisningar, därmed är tillsynen av hållbarhetsrapporteringen i regel den samma som i den redan etablerade IFRS-tillsynen av noterade bolag. Tillsynen av hållbarhetsrapporteringen i noterade och onoterade kreditinstitut, försäkringsbolag, arbetspensionsbolag, pensionsstiftelser och -kassor genomförs inom Finansinspektionens bank- och försäkringstillsyn.
Internationellt samarbete
Finansinspektionen (FI) deltar aktivt i samarbetet mellan redovisningstillsynsmyndigheterna i EU. Europeiska värdepappers- och marknadsmyndighetens (ESMA) ständiga arbetsgrupp, Issuers Standing Committee (ISC), samordnar tillsynen och den övriga verksamheten i medlemsorganisationerna i frågor som gäller noterade bolags finansiella rapportering och hållbarhetsrapportering.
Samarbetet syftar å ena sidan till att harmonisera tillsynsmetoderna och å andra sidan till att främja en enhetlig tillämpning av IFRS- och ESRS-standarderna samt taxonomiregleringen. Samarbete och samordning mellan tillsynsmyndigheterna spelar en nyckelroll i ett läge där regleringen gäller hela Europa och tillsynsbesluten därför bör vara enhetliga.
Issuers Standing Committee ordnar regelbundet sammankomster mellan redovisningstillsynsmyndigheterna (European Enforcers Coordination Sessions, EECS) och mellan tillsynsmyndigheterna för hållbarhetsrapportering (Sustainability Reporting Working Group, SRWG). Finansinspektionen deltar i båda arbetsgruppernas sammankomster. ESMA förvaltar de gemensamma tillsynsdatabaserna där alla väsentliga beslut om redovisningstillsyn och tillsyn av hållbarhetsrapporteringen som fattats i EU-medlemsländerna registreras. ESMA offentliggör sammandrag av dessa beslut 1–3 gånger om året. Besluten offentliggörs för att marknadsdeltagarna ska få information om vad de europeiska tillsynsmyndigheterna fäster sig vid i redovisningstillsynen och tillsynen av hållbarhetsrapporteringen.
Standard |
Standardansvarig |
Tillsyn av IFRS- och hållbarhetsrapportering | Tiina Visakorpi |
IFRS 1 Första gången IFRS tillämpas | Nina Lindeman |
IFRS 3 Rörelseförvärv | Nina Lindeman |
IFRS 5 Anläggningstillgångar som innehas för försäljning och avvecklade verksamheter | Nina Oker-Blom |
IFRS 7 Finansiella instrument: Upplysningar | Leena Sinisalo |
IFRS 8 Rörelsesegment | Nina Oker-Blom |
IFRS 9 Finansiella instrument | Leena Sinisalo |
IFRS 10 Koncernredovisning | Nina Lindeman |
IFRS 11 Samarbetsarrangemang | Nina Lindeman |
IFRS 12 Upplysningar om andelar i andra företag | Nina Lindeman |
IFRS 13 Värdering till verkligt värde | Nina Oker-Blom, Leena Sinisalo, |
IFRS 15 Intäkter från avtal med kunder | Riitta Pelkonen |
IFRS 16 Leasingavtal | Nina Oker-Blom |
IFRS 17 Försäkringsavtal | Leena Sinisalo |
IAS 1 Utformningen av finansiella rapporter | Nina Lindeman |
IAS 12 Inkomstskatter | Riitta Pelkonen |
IAS 19 Ersättningar till anställda | Laura Heinola |
IAS 21 Effekterna av ändrade valutakurser | Leena Sinisalo |
IAS 24 Upplysningar om närstående | Laura Heinola |
IAS 27 Separata finansiella rapporter | Nina Lindeman |
IAS 28 Innehav i intresseföretag och joint ventures | Nina Lindeman |
IAS 32 Finansiella instrument: Klassificering | Leena Sinisalo |
IAS 36 Nedskrivningar | Nina Oker-Blom |
IAS 37 Avsättningar, eventualförpliktelser och eventualtillgångar | Nina Lindeman |
IAS 38 Immateriella tillgångar | Riitta Pelkonen |
IAS 39 Finansiella instrument: Redovisning och värdering | Leena Sinisalo |
IAS 40 Förvaltningsfastigheter | Nina Oker-Blom |
NFI Non-financial information | Sirpa Joutsjoki, Niina Turri |
Taksonomi | Sirpa Joutsjoki, Niina Turri |
ESRS-standarder | Laura Heinonen, Niina Turri |
Revisionsfrågor | Tiina Visakorpi |
Se också: