Tillämpning av EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar (MiCA) börjar, men varie-rande övergångsperioder gäller företag som redan är verksamma på marknaden – kunder bör vara vaksamma
MiCA-förordningen1 tillämpas fullt ut från och med den 30 december 2024. Enligt förordningen ska leverantörer som erbjuder kryptotillgångstjänster för första gången uppfylla ett antal krav som är väl etablerade på finansmarknaden. Kraven rör bland annat organisation av förvaltning, ledningens kompetens, kapitalbasen, datatransparens, informationssäkerhet och hantering av intressekonflikter.
Övergångsperioden i Finland
För tillfället finns det inte en enda leverantör av kryptotillgångstjänster med auktorisation i Finland. Nuvarande registrerade tillhandahållare av virtuella valutor har varit skyldiga att ansöka om auktorisation hos Finansinspektionen före slutet av oktober för att kunna fortsätta att tillhandahålla sina tjänster i enlighet med gällande nationell lagstiftning om tillhandahållare av virtuella valutor, fram till högst den 30 juni 2024 (övergångsperiod). Finansinspektionen har mottagit sju ansökningar om auktorisation inom utsatt tid från företag som är registrerade i enlighet med gällande lagstiftning. Sökandens rätt att tillhandahålla tjänster relaterade till virtuella valutor upphör om ingen auktorisation beviljas före slutet av övergångsperioden. Verksamheten måste avslutas redan tidigare om Finansinspektionen ger avslag på tillståndsansökan.
Andra medlemsstater
Tillämpning av MiCA-förordningen innebär en övergångsperiod som kan variera från en medlemsstat till en annan i Europeiska unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). I Finland tillämpas en sex månaders övergångsperiod, som är en av de kortaste i EU och EES. I de flesta medlemsstater är övergångsperioden 12 eller 18 månader. I det sistnämnda fallet blir MiCA-förordningens krav för kryptotillgångstjänsterna tillämpliga först i juni 2026.
Vid förvärv av kryptotillgångar eller kryptotillgångstjänster från utlandet är det således skäl att ta hänsyn till att övergångsperioden eventuellt inte är densamma som i Finland för att försäkra sig om sina rättigheter. Under övergångsperioden kan kraven för tjänsteleverantören vara mycket lindriga. I vissa EU- och EES-länder har det enda kravet varit att underrätta tillsynsmyndigheten om verksamheten, utan att tillsynsmyndigheten ser över förutsättningarna för verksamheten. Trots att verksamhetsförutsättningarna har setts över i Finland innan en tillhandahållare av virtuella valutor beviljas registrering, är det skäl att inse att det har handlat om betydligt och väsentligt snävare krav än de som gäller till exempel kreditinstitut eller värdepappersföretag eller vad som krävs för att få auktorisation som leverantör av kryptotillgångstjänster. Således kommer de nuvarande registrerade tillhandahållarna av virtuella valutor inte automatiskt att få auktorisation som leverantör av kryptotillgångstjänster. Finländska tillhandahållare av virtuella valutor samt deras kunder bör vara beredda på att tjänsteleverantören kan bli tvungen att lägga ner sin verksamhet.
Om kunder i Finland på eget initiativ köper tjänster från länder utanför EU och EES, bör de ta hänsyn till att MiCA-förordningen inte erbjuder något skydd för dem. Även om kunden ursprungligen på eget initiativ har köpt tjänster från länder utanför EU och ESS, får tjänsteleverantören inte marknadsföra nya kryptotillgångstjänster eller kryptotillgånger till kunden.
Regleringen ändras – kundriskerna förblir desamma
Den som köper kryptotillgångar eller kryptotillgångstjänster måste således vara på sin vakt, särskilt när olika övergångsperioder fortfarande gäller under följande ca 18 månader. Även efter utgången av övergångsperioderna och under den rådande marknadsfrenesin som orsakades av presidentvalet i USA, är det skäl att minnas att riskerna relaterade till kryptotillgångar inte har förändrats och att ökad reglering inte heller kommer att minska dem. Kryptotillgångar medför fortfarande kraftiga värdefluktuationer, aggressiv och avkastningsinriktad marknadsföring, särskilda informationssäkerhetsrisker samt en ökad risk för svindel. MiCA-förordningen förutsätter inte heller att alla leverantörer av kryptotillgångstjänster ska bedöma lämpligheten av den tjänst eller produkt som de erbjuder sina kunder. Kunder till leverantörer av kryptotillgångstjänster är inte skyddade i händelse av tjänsteleverantörens insolvens och verksamheten omfattas inte av investerarskyddet.
Närmare upplysningar lämnas av
Tytti Tanninen, Senior övervakare, tfn 09 183 5533 eller tytti.tanninen(at)finanssivalvonta.fi
Bilagor
- Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten har publicerat en varning om ämnet den 13.12.2024.
- Europeiska värdepappers- och marknadsmyndighetens meddelande till företagen under tillsyn om ämnet.
- Lista över EU- och EES-ländernas övergångsperioder på Europeiska värdepappers- och marknadsmyndighetens webbplats
1 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1114 om marknader för kryptotillgångar och om ändring av förordningarna (EU) nr 1093/2010 och (EU) nr 1095/2010 samt direktiven 2013/36/EU och (EU) 2019/1937.