Tillsynsmeddelande 19.9.2025 – 56/2025

Informationen om grundläggande banktjänster måste förbättras på flera bankers webbplatser

Finansinspektionens bedömning sommaren 2025 visar att det finns betydande skillnader mellan bankerna när det gäller hur omfattande uppgifterna om grundläggande banktjänster är på deras webbsidor. Finansinspektionen allmänna iakttagelse är att flera banker berättar bara relativt kort om betalkontot med grundläggande funktioner (nedan även grundläggande betalkonto) och dess egenskaper på sina webbplatser. Informationen om grundläggande banktjänster på inlåningsbankernas webbsidor bedömdes mot kreditinstitutslagens krav på den information som ska lämnas om tillgången till grundläggande banktjänster1. Bedömningen baserar sig på den information som fanns att tillgå på inlåningsbankernas webbsidor i april–maj.

Bankerna ska ge tillräcklig information om grundläggande banktjänster på sina webbsidor

En del banker har på sin egen webbplats lagt till en länk till Finansinspektionens webbsida om grundläggande banktjänster. Även om länken på bankens webbplats kan ge kunderna ytterligare information, anser Finansinspektionen att banken, för att uppfylla lagens krav, måste ge information om grundläggande banktjänster på sin egen webbplats och att en länk till exempel till Finansinspektionens webbplats inte är tillräcklig för att uppfylla informationsskyldigheten.

Finansinspektionen rekommenderar att information och anvisningar ges även på andra språk än finska eller svenska, särskilt i situationer där banken annars betjänar kunder även på andra än de inhemska språken.

Rätt till grundläggande banktjänster för personer som är lagligen bosatta inom EES-området

Det ska tydligt framgå på bankens webbsidor om grundläggande banktjänster att alla som är lagligen bosatta inom EES-området har rätt till grundläggande banktjänster. Finansinspektionen uppmanar bankerna att fästa uppmärksamhet vid att en del av bankerna på sin webbplats tillhandahåller information som strider mot tolkningarna i Finansinspektionens tematiska bedömning (2023) om tillgången till banktjänster för utlänningar som flyttar till Finland[2]:

  • Definitionen av en kund som är lagligen bosatt i ett EES-land uppfylls och bankerna är skyldiga att erbjuda kunden grundläggande banktjänster redan innan tillståndsärendet avgörs i situationer där en person som söker asyl, tillfälligt skydd eller annat uppehållstillstånd är bosatt i Finland medan hens ansökan behandlas.
  • Bankerna kan inte kräva en finsk personbeteckning för att ta i bruk grundläggande banktjänster. Undantaget från denna huvudregel utgör att kunden inte kan beviljas ett verktyg för stark elektronisk autentisering.

Finansinspektionen rekommenderar dessutom att information om godtagbara identitetshandlingar finns tillgänglig på webbplatserna om grundläggande banktjänster. Webbplatsen bör också innehålla information om förutsättningarna för beviljande av ett verktyg för stark elektronisk autentisering.

Information om avtalsvillkor och priser för grundläggande banktjänster måste lämnas på webbplatsen

Enligt Finansinspektionens tolkning förutsätter 15 kap. 6 § 4 och 5 mom. i kreditinstitutslagen att villkoren och prislistan för grundläggande banktjänster finns tillgängliga på bankens webbplats. Finansinspektionen rekommenderar dessutom att villkoren och prislistan finns tillgängliga på webbplatser som gäller grundläggande banktjänster eller att webbplatsen ger lätt tillgång till dem.

Uppgifter om handläggningstid för ansökan om grundläggande betalkonto och ändringssökande

Banken måste godkänna eller avslå kundens ansökan om grundläggande bankkonto utan obefogat dröjsmål och senast inom tio bankdagar efter mottagandet av ansökan. Finansinspektionen rekommenderar att bankerna på sin webbplats informerar om handläggningstiden för ansökan om grundläggande betalkonto.

Dessutom rekommenderar Finansinspektionen att bankerna på sin webbplats informerar om kundens rätt att få ett skriftligt beslut i situationer där banken vägrar att öppna ett konto för grundläggande banktjänster. Banken ska samtidigt tillhandahålla den information som krävs enligt lag om kundens möjlighet att överklaga eller söka ändring i beslutet, inklusive kontaktuppgifter.

Fortsatta åtgärder

Finansinspektionen uppmanar bankerna att bedöma innehållet på sina webbplatser mot bakgrund av tolkningarna och rekommendationerna ovan och att vid behov uppdatera informationen. Bankerna kan också vara tvungna att se till att deras interna anvisningar för tillhandahållande av grundläggande banktjänster överensstämmer med Finansinspektionens tolkningar och rekommendationer. 

Närmare upplysningar lämnas av

Timo Peltonen, ledande specialist, timo.peltonen(at)fiva.fi


1Enligt 15 kap. 6 § 4 och 5 mom. i kreditinstitutslagen (610/2014): En inlåningsbank ska ge kunderna avgiftsfri tillgång till lättillgänglig information och ge tillräcklig utredning om betalkonton med grundläggande funktioner och tillhörande betaltjänster, om elektroniska identifieringstjänster samt om avgifter och nyttjandevillkor. En inlåningsbank ska ge allmänheten tillräcklig information om möjligheten att öppna betalkonton med grundläggande funktioner, om egenskaperna hos och villkoren för betalkonton med tillhörande betaltjänster, om elektroniska identifieringstjänster samt om de förfaranden som möjliggör anlitande av alternativa tvistlösningsförfaranden.
2Tillsynsmeddelande: Tematisk bedömning om tillgången till banktjänster för utlänningar som flyttar till Finland.