Användningen av artificiell intelligens inom den finansiella sektorn
Finansinspektionen genomförde i februari 2025 en tematisk bedömning för finansiella aktörer om användningen av artificiell intelligens inom den finansiella sektorn. Syftet med den tematiska bedömningen var att undersöka finansiella aktörers användning av artificiell intelligens (AI) i Finland. De insamlade uppgifterna används i förberedelserna för de marknadstillsynsuppgifter som fastställs för Finansinspektionen med stöd av EU:s förordning om artificiell intelligens (2024/1689).
Genom den tematiska bedömningen utreddes de AI-tekniker som används av företag under Finansinspektionens tillsyn, användningens omfattning och användningsfall, identifierade risker, uppnådda och eftersträvade nyttor samt planerna för framtiden. Enkäten genomfördes som ett riskbaserat urval.
I enkäten deltog 22 försäkringsbolag, 10 finländska banker och 20 filialer till utländska banker som är verksamma i Finland, 11 bolag som är verksamma på kapitalmarknaden, sju betaltjänstleverantörer samt 13 konsumentkreditgivare.
Utifrån svaren har företagen i den finansiella sektorn ett stort intresse för att använda artificiell intelligens i sin verksamhet. Samtliga stora och medelstora aktörer uppgav att de antingen redan använder AI-lösningar eller planerar att börja använda dem under de följande två åren. Inom den finansiella sektorn är bank- och försäkringsbranschen de största användarna av AI. De mest använda är generativa AI-tekniker och AI-modeller för allmänna ändamål. I framtiden kommer användningen av AI att öka ytterligare. Största delen av AI-lösningarna används för närvarande i interna processer och användningen i kundgränssnittet kommer att öka under de närmaste åren.
Genom att använda AI eftersträvar den finansiella sektorn särskilt en utveckling av interna processer, bättre kundupplevelser och en minskning i kostnader. Utifrån svaren har vissa mål redan delvis uppnåtts.
Andra eftersträvade nyttor som uppgetts i enkätsvaren är en koncentration av mänskligt arbete till mer värdeproducerande, strategiska och intressanta uppgifter. Dessutom eftersträvas bättre beslutsfattande samt en personifierad kundupplevelse i och med utnyttjande av data.
Enligt den tematiska bedömningen identifierade företagen flera AI-relaterade risker. De mest betydande av dessa var datakvaliteten, dataskyddet och bristen på AI-kompetens. Stora aktörer har tillgång till en större personal för att främja AI-användningen samt utvecklade metoder och AI-förfaranden för att minimera riskerna. Hälften av svararna har en AI-strategi, 63 procent etiska riktlinjer för AI och 82 procent en AI-policy.
AI-system med hög risk i enlighet med AI-förordningen används redan inom den finansiella sektorn. Enligt svaren kommer utvecklingen och implementeringen av dessa att öka i den närmaste framtiden. Svararna uppger att de förbereder sig för kraven i regleringen bland annat genom att skapa en förvaltningsmodell eller -policy som innehåller förbjudna användningsområden och -objekt. Bolagen utbildar också personalen i användningen av artificiell intelligens. Vissa har fastställt en egen riskbedömningsmodell för AI.
Utifrån de svar Finansinspektionen fått kan man konstatera att företag i den finansiella sektorn strävar efter att utnyttja AI för att förbättra sin verksamhet. Stora aktörer har tillgång till en större personal för att främja AI-användningen, utvecklade metoder och AI-förfaranden för att minimera riskerna och uppfylla kraven i förordningen. Små och medelstora bolag har större orsak till en förbättring i användningsområden då användningen av AI ökar.
Närmare upplysningar lämnas av
- Jussi Terho, byråchef, jussi.terho(at)fiva.fi
- Mia Talvasto, senior specialist, mia.talvasto(at)fiva.fi