EBA publicerar ett brev om samordning mellan betaltjänstdirektivet och förordningen om kryptotillgångar har publicerats
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat ett så kallat "no action letter" på engelska, som behandlar samordningen mellan betaltjänstdirektivet (PSD2/3) och förordningen om kryptotillgångsmarknader (MiCA).
I brevet bedöms bland annat att överföringar av kryptotillgångar utgör betaltjänster när överföringarna gäller elektroniska penningtokens (EMT) och när aktörerna genomför dem för sina kunders räkning. Dessutom tolkas förvaring och hantering av elektroniska penningtokens som betaltjänster. En depåplånbok bör betraktas som ett betalkonto om den är registrerad i en eller flera kunders namn och om det är möjligt att skicka och ta emot elektroniska penningtokens via plånboken från tredje parter. Växlingstjänster, dvs. byte av kryptotillgångar till andra tillgångar eller kryptotillgångar, anses inte innefatta betaltjänster.
I EBA:s brev rekommenderas att tillstånd enligt PSD2 inte bör krävas av aktörer som tillhandahåller ovan nämnda tjänster relaterade till elektroniska penningtokens före den 2 mars 2026, utan först från och med detta datum. Under tillståndsprocessen tillämpas vissa förenklade förfaranden på dessa aktörer. Syftet är att i största möjliga utsträckning utnyttja den information som juridiska personer redan har lämnat i samband med CASP-tillståndsprocessen. EBA rekommenderar dock att tillstånd enligt PSD2 inte överhuvudtaget behöver krävas av leverantörer av kryptotillgångstjänster som förmedlar köp av kryptotillgångar med elektroniska penningtokens ("intermediate the purchase of any crypto assets with EMTs").
Riktlinjerna om förenklade förfaranden för uppfyllelse av kraven enligt PSD2 i EBA:s brev gäller endast transaktioner relaterade till elektroniska penningtokens. Därmed gäller riktlinjerna inte traditionella betaltjänstleverantörer som förmedlar andra tillgångar än elektroniska penningtokens. Till sådana tillgångar hör kontobaserade penningvärden och vanliga elektroniska pengar. Brevet gäller alltså inte till exempel leverantörer av kryptotillgångstjänster som tillhandahåller tjänster relaterade till kryptotillgångar men som ändå är traditionella betaltjänster. Dessa aktörer behöver redan nu separata tillstånd för att erbjuda betaltjänster (PSD2-tillstånd) samt kryptotillgångstjänster (MiCA-tillstånd).
Syftet med EBA:s brev är att klargöra och i framtiden undvika överlappningar mellan betaltjänstdirektivet och förordningen om kryptotillgångar samt den regleringsbörda som dessa orsakar.
Finansinspektionen kommer att följa de rekommendationer som ges i EBA:s brev.
Närmare upplysningar lämnas av
- Tytti Tanninen (kryptotillgångar), senior övervakare, tfn 09 183 55 33 eller tytti.tanninen(at)fiva.fi
- Emilia Isolauri (betaltjänster), senior övervakare , tfn 09 183 50 17 eller emilia.isolauri(at)fiva.fi
Bilaga
EBA:s brev om samordning mellan betaltjänstdirektivet och förordningen om kryptotillgångar