Arbetspensionsförsäkringsbolagens marknadsföring – utredning om hur lagstiftningen efterlevs i webbmarknadsföringen
Finansinspektionen har gjort en utredning om arbetspensionsförsäkringsbolagens marknadsföring. Syftet var att utreda om arbetspensionsförsäkringsbolagen följer marknadsföringsbestämmelserna i marknadsföringen av ArPL och FöPL på sina webbplatser.
Genomförandesätt och -begränsningar
Finansinspektionen genomförde utredningen genom att granska arbetspensionsförsäkringsbolagens webbplatser under våren 2025. I utredningen användes endast offentligt tillgängligt material som den som besöker webbplatserna kan se utan att logga in eller identifiera sig. Finansinspektionen har tidigare gjort en tematisk bedömning om marknadsföringen av arbetspensionsförsäkringsbolagens bolagsspecifika avgiftsdelar, och således har marknadsföringen av avgiftsdelar inte tagits med i denna utredning. I analysen av materialet tog man inte enbart ställning till olika skriftliga påståenden på webbplatserna utan till marknadsföringen som helhet. I utredningen granskades även FöPL-räknarna på arbetspensionsförsäkringsbolagens webbplatser. Med hjälp av FöPL-räknaren kan kunden uppskatta storleken på sin framtida pension och FöPL-försäkringsavgiftens belopp.
Allmänt
På arbetspensionsförsäkringsbolagens webbplatser finns en stor mängd allmän information om FöPL- och ArPL-försäkring, informationen är lättillgänglig och ges i huvudsak i en neutral ton. Andelen jämförande marknadsföring är liten och under utredningen observerades ingen marknadsföring som inte skulle tangera branschen.
De viktigaste observationerna hänför sig till marknadsföringen av FöPL
I marknadsföringen fanns delvis brister i informationen om nedsatt avgift för nyetablerade företagare. Alla arbetspensionsförsäkringsbolag berättar inte systematiskt neutrala fakta eller lyfter fram att rabatten kommer direkt ur lagen och således beviljas av alla arbetspensionsförsäkringsbolag. Av ordformuleringarna eller ärendesammanhanget kan det för kunden uppstå en vilseledande bild om att rabatten eller förmånen endast fås från det berörda arbetspensionsförsäkringsbolaget.
Enligt Finansinspektionen ska ingen förmån, rabatt eller tjänst som kommer direkt ur lagen marknadsföras som en bolagsspecifik förmån på det sätt att det kan uppstå en felaktig bild för kunden. Kunden ska ges alla de upplysningar om den marknadsförda nyttigheten som kan ha betydelse när kunden fattar beslut om nyttigheten (AFBL 33 b 1 §).
I utredningen granskades även FöPL-räknarna på arbetspensionsförsäkringsbolagens webbplatser. Det finns ingen enhetlig praxis om FöPL-räknarens innehåll, vilket innebär att FöPL-räknarna ger olika uppskattningar av den kommande pensionen, fastän de uppgifter som matas in i räknarna skulle vara desamma. En del av arbetspensionsförsäkringsbolagen ger mycket lite information om vilka parametrar den beräknade uppskattningen grundar sig på. Det är svårt för kunden att bedöma resultatet av FöPL-räknaren, om det inte framgår vilka antaganden som den beräknade uppskattningen grundar sig på.
Enligt Finansinspektionen ska kunden i enlighet med god försäkringssed ges de upplysningar som är av betydelse för kunden om vad FöPL-räknarens uppskattning av den kommande pensionen grundar sig på. Kunden ska ges alla de upplysningar som kan vara av betydelse till exempel för att förstå och bedöma beräkningens slutresultat.
Som en del av Finansinspektionens fortlöpande tillsyn av arbetspensionsförsäkringsbolagen ges återkoppling på bolagsspecifika observationer och eventuella utvecklingsobjekt.
Närmare upplysningar lämnas av
Johanna Storbjörk, övervakare, johanna.storbjork(at)fiva.fi