Tillsynsmeddelande 18.6.2025 – 42/2025

Arbetspensionsförsäkringsbolagen beaktar riskerna förknippade med de viktigaste försäljningspartnerna

Finansinspektionen utredde i vilken omfattning arbetspensionsförsäkringsbolagen Varmas, Ilmari­nens, Elos och Veritas mest betydande försäljningspartner är involverade i arbetspensionsförsäkrings­bolagens verksamhet. Utredningens syfte var att få en helhetsbild av försäljningspartnernas betydelse för arbetspensionsförsäkringsbolagens försäljning och marknadsföring samt hurdan beslutanderätt försäljningspartnerna fått. Därtill utreddes på vilket sätt utlagda försäljningspartner beaktats i riskhanteringen och hurdana åtgärder bolaget vidtagit internt för att beakta partnerrisken.

Genomförandesätt och -begränsningar

Finansinspektionen genomförde utredningen genom att använda skriftligt material från bolagen och genom att ta del av bolagens webbplatser och bokslutsmaterial. Därtill skickades en begäran om material till bolagen. Som källor i utredningen användes bolagens bokslutsuppgifter, försäljningsrapporter, annan information som bolagen lämnade in och den interna revisionens rapporter om försäljningspartnerna.

I utredningen granskades de försäljningspartner som arbetspensionsförsäkringsbolagen definierar som betydande.

Försäljningspartnerna har en betydande roll i arbetspensionsförsäkringsbolagens kundanskaffning

  • Enligt uppgifterna i utredningen har varje bolag 1–4 försäljningspartner som de definierar som betydande. Dessa försäljningspartner arbetar för att främja försälj­ningen till pensionsbolagets bästa. Försäljningspartnerna står i genomsnitt för 55 procent av bolagens totala försäljning av försäkringar, men det finns skillnader mellan bolagen.
  • De uppgifter som lagts ut på försäljningspartnerna varierar i de enskilda arbetspensionsförsäkringsbolagen. För alla bolag är det typiskt att ha en stor eller ganska stor finansiell aktör, dvs. antingen ett skade- eller livförsäkringsbolag eller en bank som betydande försäljningspartner. Arbetspensionsförsäkringsbolagen har även delvis samma betydande samarbetspartner sinsemellan.
  • Arbetspensionsförsäkringsbolagets försäljningspartner säljer antingen både ArPL- och FöPL-försäkringar eller endera via olika kanaler. Därtill hjälper de betydande försäljningspartnerna till inom marknadsföringen, sköter kundanskaffning och att hålla kvar kunderna i bolaget samt genomför marknadsföringsåtgärder, till exempel gemensam­ma kampanjer och evenemang. Försäljningspartnerna tillhandahåller försäkringar i huvudsak på nätet, via telefonförsäljning eller i form av personliga kontakter. Arbets­pensionsbolagen har ett eget provisionssystem för försäljning som sker via försälj­ningspartnerna och den avviker från ersättningen till den egna försäljnings­personalen.

Observationer

  • På basis av utredningen använder arbetspensionsförsäkringsbolagens försäljningspartner inte sådan beslutanderätt i kundanskaffningen eller vid beslut om en kund­relation som enligt lagen inte ankommer på dem, utan arbetspensionsförsäkringsbolagen fattar alltid försäkringsbesluten.
  • Enligt utredningen beaktar alla arbetspensionsförsäkringsbolag riskerna förknippade med betydande försäljningspartner i sin riskhantering, och riskerna har identifierats som en del av affärsriskerna och de operativa riskerna.

God praxis enligt tillsynsmyndigheten

  • Enligt Finansinspektionen är det god praxis att arbetspensionsförsäkringsbolagen fäster uppmärksamhet vid den interna kontrollen och regelbundet ser över modellerna för hantering av utlagda försäljningspartner i den föränderliga verksamhetsmiljön.
  • Finansinspektionen anser det vara god praxis att arbetspensionsförsäkringsbolagen täckande och regelbundet sörjer för försäljningsparternas utbildning och kompetens i de föränderliga partnernätverken. Arbetspensionsförsäkringsbolagen ska säkerställa att försäljningspartnerna följer regleringen och att samarbetet hålls inom de gränser som gäller för arbetspensionsförsäkringsbolag och att de verkar i enlighet med god försäkringssed.

Som en del av Finansinspektionens fortlöpande tillsyn av arbetspensionsförsäkringsbolagen ges återkoppling på bolagsspecifika observationer och eventuella utvecklingsobjekt. Observationer som strider mot regleringen eller Finansinspektionens anvisningar gjordes inte i fråga om ett enda bolag.

Närmare upplysningar lämnas av

Essi Tamminen, senior övervakare, tfn 09 183 5453, essi.tamminen(at)fiva.fi