Användningen av automatiserat avgörandeförfarande inom försäkringsverksamheten
Finansinspektionen har utrett användningen av automatiserat avgörandeförfarande för lagstadgade försäkringar. Inom arbetspensionssektorn är automatiserat avgörandeförfarande etablerat och används i hög grad, medan användningen inom skadeförsäkringssektorn varierar mellan bolag och försäkringsgrenar. I arbetslöshetskassorna används automatiserat avgörandeförfarande fortfarande endast i liten skala.
Finansinspektionen har år 2025 utrett användningen av automatiserat avgörandeförfarande i besluten om lagstadgade försäkringar hos fem arbetspensionsaktörer, fyra skadeförsäkringsbolag och tolv arbetslöshetskassor. Avsikten var att få en överblick av i hur stor omfattning och under vilka förutsättningar automatiserat avgörandeförfarande enligt förvaltningslagen används i besluten inom lagstadgad försäkringsverksamhet.
Enligt de bestämmelser i förvaltningslagen som trädde i kraft den 1 maj 2023 kan en myndighet avgöra ett ärende automatiserat, när det i ärendet inte ingår omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall, eller när de i ärendet ingående omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall har bedömts av en tjänsteman eller någon annan som handlägger ärendet. Förvaltningslagen tillämpas även på lagstadgad försäkringsverksamhet.
Arbetspensionssektorn
Inom arbetspensionssektorn är användningen av automatiserat avgörandeförfarande etablerad och används i hög grad. Alla arbetspensionsaktörer som deltog i utredningsarbetet använder automatiserat avgörandeförfarande vid utfärdandet av beslut om ålderspension. År 2024 steg automatiseringsgraden i genomsnitt till över hälften av de utfärdade besluten. Automatiseringsgraden var till och med ännu högre i besluten om partiell förtida ålderspension. En del av aktörerna använder även så kallad partiell automatisering i sina processer, där en del av beslutsprocessen genomförs manuellt assisterat fastän det slutliga beslutet är automatiserat.
De flesta av arbetspensionsbolagen använder automatiserat avgörandeförfarande när de utfärdar beslut enligt lagen om pension för företagare såväl för att försätta nya försäkringar i kraft och avsluta försäkringar som i besluten om justering av arbetsinkomsten. År 2025 har automatiseringsgraden ökat ytterligare.
Skadeförsäkringssektorn
Inom skadeförsäkringssektorn varierar utnyttjandet av automatiserat avgörandeförfarande avsevärt i olika bolag och inom olika försäkringsgrenar. Bolagen utnyttjar ofta automatisering framför allt vid beviljande av försäkring, i fastställandet av avgifterna samt i de skeden av ersättningsprocessen som kvalitetsmässigt kan enligt förvaltningslagen och annan lagstiftning i ärendet avgöras automatiskt. Om situationen så kräver, styrs fallet till en manuell process. I sådant fall avgörs ärendet manuellt ända till slut och återförs inte längre till den automatiserade processen.
Arbetslöshetsförsäkringssektorn
I arbetslöshetskassorna används automatiserat avgörandeförfarande ännu i mycket liten skala och det fokuserar på rutinmässiga uppföljningsansökningar. Införande av automatiserat avgörandeförfarande mer omfattande anses vara förknippat med både tekniska begränsningar och med begränsningar relaterade till inkomstregistrets datainnehåll. I de två arbetslöshetskassor som tagit i bruk förfarandet har man enligt svaren definierat de situationer, i vilka handläggningen överförs till en människa. Dessa kassor har tagit i bruk efterhandskontroll av besluten i det automatiserade förfarandet.
Av svaren framgick det även att åtminstone en del av kassorna använder långt automatiserade massbeslutsprocesser som de inte anser vara automatiserat beslutsfattande. Dessa har emellertid inte undersökts närmare i detta sammanhang.
Det automatiserade avgörandeförfarandet är etablerat
Under utredningsarbetet framgick det att automatiserat avgörandeförfarande använts i beslutsprocesserna om lagstadgade försäkringar, och att ändringen i lagstiftningen 2023 har medfört en uppdatering av funktionerna och dokumenthanteringen så att de motsvarar kraven i lagstiftningen.
Utredningen rörde sig på allmän nivå och visade inte på direkta brister i förfarandena vad gäller verkställandet av lagstiftningsändringarna. Enligt svaren har eventuella fel i förfarandena i huvudsak kunnat förhindras genom proaktiva och omsorgsfulla förberedelser och testningar.
Finansinspektionen rekommenderar att alla aktörer som utfärdar lagstadgade beslut inom det automatiserade avgörandeförfarandet fäster uppmärksamhet vid kraven på offentliggörande och informerandet om förfarandet enligt förvaltningslagen och lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Aktörerna ska helst ge information på allmän nivå öppet och mångsidigt. På så sätt kan de svara på förmånstagarnas förväntningar och stärka kundskyddet.
Övervakningen av automatiserat avgörandeförfarande fortsätter som en del av uppförandetillsynen.
Närmare upplysningar lämnas av
Marko Aarnio, byråchef, tfn 09 183 5562