Finansinspektionens tematiska bedömning: organisationer inom den finansiella sektorn använder artificiell intelligens i sina interna processer, användningen i kundgränssnittet ökar
Största delen av företagen i den finansiella sektorn uppger att de antingen redan använder AI-lösningar eller att de planerar att införa dem. Största delen av AI-lösningarna används för närvarande i aktörernas interna processer, men tillämpningen i kundgränssnittet kommer att öka under de närmaste åren.Finländska företag i den finansiella sektorn strävar efter att utnyttja artificiell intelligens för att förbättra sin verksamhet. Samtliga stora och medelstora aktörer som svarade på den enkät Finansinspektionen skickade i februari uppgav att de antingen redan använder AI-lösningar eller planerar att införa dem under de följande två åren. Bank- och försäkringsbranschen använder AI mest. Av de små aktörerna uppgav bland annat vissa konsumentkreditgivare att de inte använder eller planerar att använda AI-lösningar inom den närmaste framtiden.
Enligt bedömningen försöker de finansiella aktörerna att med hjälp av AI särskilt utveckla sina interna processer, förbättra kundupplevelsen och minska kostnaderna. Användningen i kundgränssnittet kommer att öka något under de närmaste åren.
- På lång sikt uttryckte företagen sin önskan att koncentrera mänskligt arbete mer på värdeproducerande, strategiska och meningsfulla uppgifter samt att förbättra beslutsfattandet. Vi är som tillsynsmyndighet vaksamma och deltar i AI-utvecklingen både när det gäller utvecklingen av vår egen verksamhet och styrningen av tillsynen, berättar direktör Tero Kurenmaa.
Utifrån svaren i den tematiska bedömningen använder företagen artificiell intelligens för översättningar, informationssökning och sammanfattningar, generering av textinnehåll, programkodsgenerering och systemutveckling samt för att öka kundförståelsen. I stora företag är också marknadsföring och försäljning bland de vanligaste användningsfallen.
De mest använda AI-teknikerna vid svarstidpunkten var generativa AI-modeller och AI-modeller för allmänna ändamål. Regelbaserade system och algoritmer (68 %) samt maskininlärning (64 %) användes också i hög grad. Baserat på svaren kommer användningen av alla tekniker att öka i framtiden.
AI-relaterade risker är datakvaliteten, dataskyddet och bristen på AI-kompetens
Enligt den tematiska bedömningen identifierade företagen flera AI-relaterade risker. De mest betydande var datakvaliteten, dataskyddet och bristen på AI-kompetens. Svararna nämnde också risker bland annat i anknytning till tredjepartshantering och otillräckliga avtal, upphovsrätts- och IPR-risker samt utsläpps- och miljörisker i anslutning till produktionen av AI-tjänster och AI-infrastruktur.
Stora aktörer har tillgång till en större personal för att främja AI-användningen samt utvecklade metoder och AI-förfaranden för att minimera riskerna. Hälften av svararna har en AI-strategi, 63 procent har etiska riktlinjer för AI och 82 procent en AI-policy.
- Artificiell intelligens är ett bra verktyg i händerna på ansvarsfulla aktörer. Dess användning medför betydande fördelar men det är mycket viktigt att identifiera och hantera de risker som användningen av AI orsakar. Det är nödvändigt att företagen utvecklar och iakttar AI-strategier och etiska riktlinjer för att säkerställa att AI-lösningarna är säkra, rättvisa och ansvarsfulla. Endast på detta sätt är det möjligt att säkerställa det allmänna förtroendet för finansmarknadens verksamhet. EU:s AI-förordning sporrar för sin del både oss och hela den finansiella sektorn, konstaterar avdelningschef Samu Kurri.
Syftet med AI-förordningen är att skapa en enhetlig och tydlig rättslig ram för att utveckla, släppa ut på marknaden, ta i bruk och använda AI-system i EU. Utöver detta har AI-förordningen som mål att säkerställa att de AI-system som införs och tas i bruk i EU-området inte äventyrar människornas hälsa, säkerhet eller grundläggande rättigheter. AI-förordningen trädde i kraft den 1 augusti 2024 och dess tillämpning har inletts i faser. Myndigheternas tillsyns- och sanktionsbefogenheter träder i kraft den 2 augusti 2025.
Finansinspektionen utredde i sin tematiska bedömning de AI-tekniker som används inom den finansiella sektorn, användningens omfattning och användningsfall, identifierade risker, uppnådda och eftersträvade nyttor samt planerna för framtiden. I den tematiska bedömningen deltog 83 företag från den finansiella sektorn.
Närmare upplysningar lämnas av
Byråchef Jussi Terho. Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 50 30, vardagar kl. 9–16.
Länkar
Tillsynsmeddelande 27.6.2025: Användningen av artificiell intelligens inom den finansiella sektorn