Användningen av grundläggande banktjänster koncentreras till digitala kanaler – prisnivån är i huvudsak oförändrad
Enligt Finansinspektionens bedömning tillgodosågs kundernas rätt till grundläggande banktjänster som helhet på ett adekvat sätt 2024. Uppgifterna i utredningen baserar sig på situationen vid årsskiftet den 31 december 2024.Grundläggande banktjänster används i huvudsak digitalt
Största delen av bankkunderna använder digitala tjänster för att sköta sina bankärenden. Dessa kanaler är i praktiken tillgängliga dygnet runt. Enligt Finansinspektionens bankenkät har cirka 86 procent av de konsumentkunder som fyllt 15 år och som har ett betalkonto också ett avtal som gör det möjligt att använda nät- och/eller mobilbank. Nät- och mobilbanker används också aktivt. Enligt Statistikcentralen minskar användningen av digitala tjänster på ett betydande sätt först bland dem som fyllt 75 år.
Finansinspektionen anser det viktigt att bankerna beaktar kundernas behov av hjälp, aktivt tillhandahåller digitalt stöd och ger kunderna råd om hur de kan förbereda sig på de ändringar i användningen av banktjänster som åldrandet eventuellt medför.
Antalet kontor och kontantautomater minskade ytterligare
Antalet kontor och automater fortsatte att minska under 2024, vilket har kunnat försämra tillgången på kontorstjänster och kontanter lokalt. Kontanttjänster fanns dock att tillgå under kontorets hela öppettid på flera kontor än året innan.
De som använder digitala tjänster får klart förmånligare banktjänster – i övrigt är prisnivån i huvudsak oförändrad
Prisnivån på grundläggande banktjänster förblev i huvudsak oförändrad under 2024. På samma sätt som tidigare år var det betydligt förmånligare att sköta bankärenden för de kunder som kan sköta sina ärenden via digitala servicekanaler.
Största delen av kunderna betalade inte s.k. listpriser för de grundläggande banktjänsterna, men det finns betydande skillnader mellan servicemodellerna och prissättningen hos de banker som tillhandahåller grundläggande banktjänster. Flera banker erbjuder servicepaket och olika rabattgrunder. Dessa gäller dock i huvudsak digitala tjänster. Även kunder som inte använder digitala tjänster kan påverka de priser som de betalar för banktjänster, särskilt genom att använda direktbetalning eller direktdebitering, e-fakturor eller betalkuvert för återkommande betalningar i stället för att betala på kontoret. Genom att jämföra olika banker kan kunden hitta den tjänsteleverantör som passar honom eller henne bäst.
Finansinspektionen anser att bankerna bör fästa särskild uppmärksamhet vid prissättningsnivån för de kunder som inte använder digitala tjänster. Enligt Finansinspektionens åsikt är det god praxis och främjar kundernas jämlikhet att en del banker tillhandahåller grundläggande banktjänster för kunder som på grund av en skada, funktionsnedsättning eller någon annan motsvarande orsak inte kan använda digitala tjänster till motsvarande pris som för kunder som använder digitala tjänster.
Konsumentkunder har lagstadgad rätt till inlåningsbankers grundläggande banktjänster. Till grundläggande banktjänster hör betalkonton, kontohanteringsinstrument (såsom debetkort), nätbankstjänster och elektroniska autentiseringsverktyg.
Finansinspektionen utreder regelbundet tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster enligt kreditinstitutslagn. Uppgifterna i utredningen 2024 baserar sig i huvudsak på information om priserna på banktjänster och bankkontoren i webbtjänsten för konsumenter för jämförelse av betalkonton (https://maksutilivertailu.fine.fi/sv), en enkät till bankerna och Finlands Banks statistik.
Se också
Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster 2024
Närmare upplysningar lämnas av
ledande specialist Timo Peltonen
Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030, vardagar kl. 9–16.