Förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism
Företagen under tillsyn måste vara insatta i sina kunders verksamhet, identifiera och utreda tvivelaktiga affärstransaktioner och underrätta centralen för utredning av penningtvätt vid centralkriminalpolisen om sina misstankar. Under denna rubrik har vi samlat anvisningar om kundkännedom och förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism för företagen under tillsyn.
Åtgärderna mot penningtvätt och finansiering av terrorism bygger på internationella standarder. Avsikten med regleringen är att etablera enhetliga uppföranderegler för kundkännedom på den globala finansmarknaden. I detta arbete har FATF (Financial Action Task Force on Money Laundering), som är en internationell samarbetsgrupp på regeringsnivå vid OECD en viktig roll. EU:s penningtvättsdirektiv bygger på FATF:s rekommendationer.
Centralen för utredning av penningtvätt vid centralkriminalpolisen i Finland undersöker inlämnade anmälningar om misstänkt penningtvätt. Lagstiftningen mot penningtvätt ligger på finansministeriets ansvar, medan det är Finansinspektionens uppgift att övervaka att rutinerna, riskhanteringen och den interna kontrollen hos företagen under tillsyn uppfyller lagens krav.
Ett företag under tillsyn eller en anställd i dess tjänst kan dömas till straff för försummelse av sina skyldigheter (enligt penningtvättslagen) avseende kundkännedom och förebyggande av penningtvätt/finansiering av terrorism. Ett företag under tillsyn kan göra sig skyldigt till penningtvätt av oaktsamhet exempelvis om företaget ger kunden hjälp eller råd vid placering, bildande av skenbolag eller överföring av medel trots att företaget har vägande skäl att betvivla kundens affärstransaktioner.
Kontaktinformation
- Byråchef Pekka Vasara, telefon 09 183 5513
Se också
Andra nyttiga länkar
-
En sammanfattning av bedömningen av risken för penningtvätt inom livförsäkringssektorn har publicerats
-
Det har publicerats en sammanfattning av den sektorspecifika bedömningen av risken för att penningtvätt bedrivs via betaltjänstleverantörer
-
EBA ber om synpunkter på genomförandet av s.k. de-risking-åtgärder och deras effekter
-
Uppdateringen av uppgifter om kundkännedom bör ske riskbaserat – onödig begränsning av tjänster bör undvikas
-
Finansinspektionens ställningstagande till förenklade åtgärder för kundkontroll vad gäller väglag och delägarlag som förvaltar samfälliga vattenområden
-
Coronapandemin har gett upphov till nya kriminella förtjänstmöjligheter
-
EBAs samråd om reviderade riktlinjer om riskfaktorer för penningtvätt och finansiering av terrorism (The Risk Factors Guidelines) – remisstiden går ut 6.7.2020
-
Finansinspektionen har publicerat ett sammandrag av den övervakarspecifika riskbedömningen
-
Ansökan om tillstånd att avvika från datasöksystemet enligt lagen om ett övervakningssystem för bank- och betalkonton (571/2019)
-
Tillhandahållare av virtuella valutor ska övervakas av Finansinspektionen – informationsmöte för tillhandahållare av virtuella valutor den 15 maj
-
Uppdaterade arbetsböcker och anvisningar för RA-rapporteringen har publicerats | Nationell rapportering (Virati)
-
Rapporteringsprogram och arbetsböcker för rapporteringen av risker för och kontroller av penningtvätt och finansiering av terrorism kan laddas ner via Jakelu Distributionstjänst | Nationell rapportering (Virati)
-
Rapport om förhindrande av penningtvätt och penningtvättstillsynen i Europa framhåller vikten av tillräckliga tillsynsresurser och internationellt tillsynssamarbete
-
Tillhandahållare av virtuella valutor börjar omfattas av tillsynen över förhindrande av penningtvätt – Tillsynen innebär inte att virtuella valutor börjar omfattas av investerarskyddet
-
De nordiska och baltiska länderna fördjupar samarbetet för att bekämpa penningtvätt
-
Finansinspektionens verksamhetsberättelse 2018: tillsynen i anknytning till bekämpningen av penningtvätt och digitaliseringen har stärkts
Det finns inga objekt att visa.