Finanssivalvonta muistuttaa: varmista johdannaisten EMIR-raportointi

EU:n ns. markkinarakennetoimija-asetus (European Market Infrastructure Regulation, EMIR)1 on 12.2.2014 lukien edellyttänyt johdannaissopimusten osapuolia ilmoittamaan johdannaissopimuksistaan kauppatietorekisteriin (EMIR-raportointi). Kauppatietorekistereissä tiedot johdannaissopimuksista ovat Finanssivalvonnan ja muiden viranomaisten käytettävissä johdannaismarkkinoiden valvontaan. Kauppatietorekistereiden tietoja käytetään valvonnassa yhä enemmän, kun eri viranomaiset pyrkivät valvonnassaan enemmän ns. datalähtöisyyteen, ja siksi myös tietojen korkeaan laatuun kiinnitetään valvonnassa enemmän huomiota2. Finanssivalvonta on viimeaikaisessa valvontakäytännössään havainnut EMIR-raportoinnissa eräitä merkittäviä laiminlyöntejä3 ja muistuttaa sen vuoksi suomalaisia toimijoita vielä erikseen EMIR-raportoinnin velvoitteista.

Mitä on EMIR-raportointi?

EMIR 9 artiklan 1 kohta edellyttää johdannaissopimusten vastapuolten varmistavan, että tiedot kaikista niiden tekemistä johdannaissopimuksista ja sopimuksen mahdollisesta muuttamisesta tai päättämisestä ilmoitetaan johonkin kauppatietorekisteriin. Tiedot on ilmoitettava kauppatietorekisteriin viimeistään sopimuksen tekemistä, muuttamista tai päättämistä seuraavana työpäivänä.

EMIR-raportointi koskee sekä asetuksessa erikseen määriteltyjä finanssialalla toimivia vastapuolia että finanssialan ulkopuolisia vastapuolia, eli kaikkia muitakin yrityksiä, jotka tekevät johdannaissopimuksia. Huomionarvioista on myös se, että tiedot pitää ilmoittaa kauppapaikkojen ulkopuolella tehtyjen (over-the-counter, OTC) johdannaisten – esimerkiksi koron- ja valuutanvaihtosopimusten – lisäksi myös pörssilistatuista johdannaisista, mutta ei kuitenkaan ns. arvopaperistetuista johdannaisista, kuten warranteista.

Tietoja johdannaissopimuksista ei ilmoiteta Finanssivalvonnalle, vaan johonkin asetuksen mukaisesti rekisteröityyn tai tunnustettuun kauppatietorekisteriin. Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen (ESMA), joka valvoo kauppatietorekistereitä, pitää rekisteriä tällaisista kauppatietorekistereistä. ESMAn verkkopalvelussa on myös tarkempia tietoja raportoinnin sisällöstä.

Kaksipuolista raportointia

EMIR-raportointi on kaksipuolista, eli johdannaissopimuksen molemmat osapuolet ovat velvollisia varmistumaan ilmoitusvelvollisuuden täyttämisestä omasta puolestaan. Tähän kaksipuolisuuteen on käytännössä yksi merkittävä poikkeus: EMIR 9 artiklan 1 a kohdan mukaan finanssialalla toimivalla vastapuolella on vastuu ilmoitusvelvollisuudesta molempien osapuolten puolesta silloin, kun se tekee OTC-johdannaissopimuksen sellaisen finanssialan ulkopuolisen vastapuolen kanssa, johon ei sovelleta asetuksen mukaista määritysvelvollisuutta4. Huomattavaa poikkeuksessa kuitenkin on, ettei se sovellu pörssilistattuihin johdannaisiin.

Ilmoitusvelvollisten osapuolten ei tarvitse kuitenkaan itse käytännössä ilmoittaa tietoja johdannaissopimuksistaan kauppatietorekisteriin. EMIR 9 artiklan 1 f kohta sallii, että vastapuoli voi siirtää eli delegoida ilmoitusten tekemisen johdannaissopimuksen toiselle osapuolelle tai muulle kolmannelle toimijalle, esimerkiksi jollekin raportointipalveluntarjoajalle. EMIR-raportoinnin delegointi tämän mukaisesti ei kuitenkaan poista ilmoitusvelvollisen osapuolen omaa vastuuta varmistaa, että tiedot myös käytännössä ilmoitetaan oikein kauppatietorekisteriin, mitä sekä Euroopan komissio että ESMA ovat korostaneet5.

Konsernipoikkeus

EMIR-raportointiin ei ole esimerkiksi osapuolen johdannaissopimusten vähäisyydestä (lukumäärä tai nimellisarvo) johtuvia poikkeuksia. Ainoa poikkeus siihen on se, että konsernit, joissa emoyritys on finanssialan ulkopuolinen vastapuoli, voivat tietyin edellytyksin olla ilmoittamatta konsernin sisäisiä johdannaissopimuksia. Poikkeuksen käyttämisestä pitää myös ennakkoon ilmoittaa Finanssivalvonnalle. Euroopan komissio on kuitenkin ehdottanut myös tämän poikkeuksen poistamista6.

Lisätietoja antavat

  • Jyrki Manninen, johtava juristi, jyrki.manninen(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5205
  • Juho Westerlund, vanhempi valvoja, juho.westerlund(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5310



1 Parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 648/2012, OTC-johdannaisista, keskusvastapuolista ja kauppatietorekistereistä.
2 ESMA finds data quality significantly improves under new monitoring approach (europa.eu)
3 S-Pankki Oyj:lle rikemaksu laiminlyönneistä johdannaissopimuksia koskevassa raportoinnissa ja Ålandsbanken Abp:lle rikemaksu laiminlyönneistä johdannaissopimuksia koskevassa raportoinnissa.
4 EMIRistä laajemmin ml. määritysvelvollisuudesta ks. EMIR - Sääntelykokonaisuudet - www.finanssivalvonta.fi.
5 Ilmoitusvelvollisuuden delegoinnista ei ole tarkempia säännöksiä, mutta Euroopan komissio (ks. II.4 EMIR: Frequently Asked Questions) ja ESMA (ks. TR Question 8 Questions and Answers Implementation of the Regulation (EU) No 648/2012 on OTC derivatives, central counterparties and trade repositories (EMIR)) ovat korostaneet, että delegoinnista huolimatta vastapuoli itse kuitenkin vastaa siitä.
6 Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulations (EU) No 648/2012, (EU) No 575/2013 and (EU) 2017/1131 as regards measures to mitigate excessive exposures to third-country central counterparties and improve the efficiency of Union clearing markets, COM/2022/697 final, EUR-Lex - 52022PC0697 - EN - EUR-Lex (europa.eu)