Sähköisen asioinnin palvelut

Häiriöilmoitus - käyttöohje

1. Asiointivaltuudet

Jotta häiriöilmoituksen pystyy lähettämään, pitää raportoijalla olla asiointivaltuudet häiriöilmoitukselle organisaation puolesta.

Finanssivalvonnan sähköisen asioinnin kautta asioivaa organisaatiota (jolla on Y-tunnus) voi edustaa henkilö, jolla on kaupparekisterin tai YTJ-järjestelmän mukainen edustamisoikeus tai joka on saanut Suomi.fi-palvelun kautta valtuuden.

Lisätietoja: Valtuudet - Suomi.fi

Valtuusasia, jolle asiointivaltuutus pitää olla on: "Finanssisektorin toiminnan häiriöistä ilmoittaminen".

2. Raportoijan näkymä

1. Häiriöilmoituksen lähettämistä varten pitää tunnistautua Finanssivalvonnan sähköiseen asiointi-palveluun painamalla "Asiointi organisaation puolesta" -nappia ja avautuvassa valikosta valita se organisaatio, jonka puolesta haluaa asioida.

Fisa_käyttöohje_kuva1.jpg

2. Tunnistautumisen jälkeen avautuu seuraava näkymä. Jos raportoijalla on asiointivaltuudet häiriöilmoituksen lähettämiseksi, näkyy "Ilmoitus toiminnan häiriöstä ja virheistä" -linkki, jota klikkaamalla pääsee täyttämään ilmoituksen.

Fisa_käyttöohje_kuva2.jpg

3. Kun tehdään uusi ilmoitus, on raportin tyypiksi valittavana ainoastaan alkuraportti. Excel-lomake ladataan alkuraportin tiedoilla täydennettynä. Tämän lisäksi pitää valita onko kyseessä tietosuojailmoitus ja onko kyseessä merkittävä maksupalveluhäiriö. Lähettäminen tapahtuu painamalla ensin Jatka-nappia ja Yhteenveto-sivulla painamalla Lähetä-nappia.

Fisa_käyttöohje_kuva3.jpg

4. Häiriöilmoituksen lähettämisen jälkeen asioijalle tulee heräte, jossa on linkki asiointikansioon. Väli- ja loppuraportit tulee lähettää menemällä ilmoitukselle asiointikansiossa.

Fisa_käyttöohje_kuva4.jpg

5. Mikäli organisaatiossa on useita henkilöitä, jotka osallistuvat häiriöilmoitusten raportointiin, kohdan 4. herätteiden saamiseksi tulee käyttää sähköpostina yhteissähköpostilaatikon osoitetta, johon kaikilla häiriöilmoitusten raportoijilla on pääsy. Tällöin herätteet tulevat yhteiseen sähköpostilaatikkoon. Sähköpostiosoite asetetaan oikeasta ylänurkasta kohdasta "Omat tiedot" avautuvalta sivulta. Varmista, että "Omat tiedot" -valikon alla lukee organisaatiosi nimi ennen "Omat tiedot" -napin painamista.

Fisa_käyttöohje_kuva5.jpg

6. Linkkiä klikkaamalla pääsee asiointikansioon. Ilmoitus näkyy Lähetetyt-kansiossa ja sitä klikkaamalla avautuu näkymä, josta painamalla "Muokkaa lomaketta" -nappia, pääsee lähettämään väli- ja loppuraportin.

Fisa_käyttöohje_kuva6.jpg

Fisa_käyttöohje_kuva7.jpg

7. Nyt valittavana on Väliraportti tai Loppuraportti. Alkuperäinen excel-tiedosto tulee poistaa ja sen tilalle ladata alkuperäinen excel-tiedosto täydennettynä väli- ja/tai loppuraportin tiedoilla. Itse lähettäminen tapahtuu samalla tavalla kuin askeleessa 3. ja lähettämisen jälkeen tulee sähköpostiin vastaava heräte kuin kohdassa 4.

Fisa_käyttöohje_kuva8.jpg

8. Mikäli loppuraporttia ei toimiteta 30 päivän kuluessa alkuraportin toimittamisen jälkeen, tulee sähköpostiin seuraava heräte.

Fisa_käyttöohje_kuva9.jpg