Toimiluvat, rekisteröinnit ja notifikaatiot finanssimarkkinoilla
Finanssimarkkinoilla toimiminen tai palvelun tarjoaminen on usein säänneltyä ja luvanvaraista.
Toimilupia myöntäviä viranomaisia ovat EKP, Finanssivalvonta, valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtioneuvosto.
Liiketoimintamallista riippuen voi toiminta edellyttää toimilupaa, rekisteröintiä tai ilmoitusmenettelyä (notifikaatio).
Onko toiminta luvanvaraista?
Alla olevassa taulukossa on tietoa ja esimerkkejä siitä, mihin toimintoihin edellytetään minkäkinlaista lupaa. Tarkempaa tietoa Finanssivalvonnan toimivaltuuksien myöntämisestä löytyy sektorikohtaisilta sivuilta.
Toimiluvan tai rekisteröinnin edellytykset
Finanssivalvonnan tehtäviin kuuluvan toimiluvan saaminen tai rekisteriin merkintä edellyttää, että toimilupaa hakeva yhteisö täyttää säädetyt vaatimukset. Toimiluvan keskeinen edellytys on, että
- toimilupaa hakevaa yhteisöä johdetaan ammattitaitoisesti sekä terveiden ja varovaisten liikeperiaatteiden mukaisesti
- yhteisöllä on oltava luotettava hallinto ja riittävät taloudelliset toimintaedellytykset
- sen toiminnan on oltava ammatillisesti ja eettisesti laadukkaasti suunniteltua, johdettua, organisoitua ja valvottua
- yhteisöllä on myös oltava pääkonttori Suomessa.
Toimiluvan ja rekisteröinnin edellytyksiä käsitellään kutakin valvottavaryhmää koskevassa erityislainsäädännössä sekä kyseisten yhteisöjen toimilupahakemuksia koskevissa valtiovarainministeriön asetuksissa.
Lisätietoa toimiluvan edellytyksistä on myös Finanssivalvonnan määräyksissä ja ohjeissa:
- 6/2015: Henki- ja vahinkovakuutusyhtiön toiminnan aloittaminen ja hallintojärjestelmä
- 3/2016 Luottolaitostoimiluvat sekä ilmoitukset suomalaisten luottolaitosten toiminnasta ulkomailla ja ulkomaisten luottolaitosten toiminnasta Suomessa
- 8/2016 Maksulaitokset ja maksupalvelua ilman toimilupaa (rekisteröinnillä) tarjoavat henkilöt
Toimilupamaksut
Toimiluvan, rekisteröinnin ja notifikaatioilmoituksen käsittelystä peritään toimenpidehinnaston mukainen maksu.
Toimiluvan saaneesta tai rekisteriin merkitystä tulee Finanssivalvonnan valvottava, joka maksaa valvontamaksua. Lisätietoa valvontamaksuista löytyy Valvonta- ja toimenpidemaksut -sivulta.
Q & A - Toimiluvista usein kysyttyjä kysymyksiä
Alla olevassa taulukossa on tietoa ja esimerkkejä siitä, mihin toimintoihin edellytetään minkäkinlaista lupaa. Tarkempaa tietoa Finanssivalvonnan toimivaltuuksien myöntämisestä on sektorikohtaisilla sivuilla.
Lainan myöntämiseen tarvitaan luottolaitostoimilupa, jos luotonanto rahoitetaan asiakkaiden talletuksista tai muusta yleisörahoituksesta saatavin takaisinmaksettavin varoin. Pelkkä luottojen myöntäminen ei siis edellytä luottolaitostoimilupaa.
Niin sanottujen pikavippien tarjoaminen ja rahoitusyhtiötoiminta ovat tyypillisesti toimintoja, jotka rahoitetaan ilman yleisörahoitusta.
Finanssivalvonnan tehtäviin kuuluvan toimiluvan saaminen tai rekisteriin merkintä edellyttää, että toimilupaa hakeva yhteisö täyttää säädetyt vaatimukset. Toimiluvan keskeinen edellytys on, että
- toimilupaa hakevaa yhteisöä johdetaan ammattitaitoisesti sekä terveiden ja varovaisten liikeperiaatteiden mukaisesti
- yhteisöllä on oltava luotettava hallinto ja riittävät taloudelliset toimintaedellytykset
- sen toiminnan on oltava ammatillisesti ja eettisesti laadukkaasti suunniteltua, johdettua, organisoitua ja valvottua
- yhteisöllä on oltava pääkonttori Suomessa.
Toimiluvan ja rekisteröinnin edellytyksiä käsitellään kutakin valvottavaryhmää koskevassa erityislainsäädännössä sekä kyseisten yhteisöjen toimilupahakemuksia koskevissa valtiovarainministeriön asetuksissa.
Lisätietoa toimiluvan edellytyksistä on myös Finanssivalvonnan määräyksissä ja ohjeissa:
- 6/2015: Henki- ja vahinkovakuutusyhtiön toiminnan aloittaminen ja hallintojärjestelmä
- 3/2016 Luottolaitostoimiluvat sekä ilmoitukset suomalaisten luottolaitosten toiminnasta ulkomailla ja ulkomaisten luottolaitosten toiminnasta Suomessa
- 8/2016 Maksulaitokset ja maksupalvelua ilman toimilupaa (rekisteröinnillä) tarjoavat henkilöt
- Tutustu toimilupaa koskeviin (määräykset ja ohjeet 6/2015, 3/2016 ja 8/2016) säännöksiin ja toimiluvan edellytyksiin.
- Käy läpi toimintaa, jota yrityksesi aikoo harjoittaa ja vertaa sitä säännöksissä edellytettyyn.
- Ota yhteyttä toimilupa-asioista vastaaviin Finanssivalvonnan asiantuntijoihin.
Hakemuksen on oltava yksityiskohtainen, kattava, selkeä ja sen on sisällettävä kaikki hakemukseen vaadittavat selvitykset. Laadukkaasti ja huolellisesti laadittu toimilupahakemus vahvistaa osaltaan Finanssivalvonnan näkemystä siitä, että yritystä tullaan johtamaan ammattitaitoisesti.
Finanssivalvonta on laatinut hakemuslomakkeen sijoituspalveluyrityksen ja rahastoyhtiön toimilupaa hakeville. Hakemuslomakkeiden käyttö on vapaaehtoista. Lisäksi olemme laatineet ohjeen sijoituspalveluyrityksen ja rahastoyhtiön toimilupahakemusta laativalle. Hakijan tulee huomata, että hakemuksen ja sen liitteiden yksityiskohtainen sisältö vaihtelee tapauskohtaisesti.
Sijoituspalveluyritykset
- Sijoituspalveluyrityksen toimilupahakemuslomake
- Ohje toimilupahakemuksen laatijalle
Rahastoyhtiöt
- Rahastoyhtiön toimilupahakemuslomake
- Ohje toimilupahakemuksen laatijalle
Vaihtoehtorahastojen hoitajat
- Vaihtoehtorahastojen hoitajan toimilupahakemuslomake
- Vaihtoehtorahastojen hoitajan rekisteröitymishakemuslomake
- Tiedot vaihtoehtorahastosta
Joukkorahoituksen välittäjät
- Rekisteröitymishakemuslomake oikeushenkilö
- Rekisteröitymishakemus yksityinen elinkeinonharjoittaja
Luottolaitosten, maksulaitosten ja vakuutusyhtiöiden toimilupahakemukseen Finanssivalvonta ei toistaiseksi ole laatinut hakemusmalleja.
Toimilupahakemus on tehtävä joko suomen tai ruotsin kielellä.
Myös hakemuksen liitteiden on pääasiassa oltava suomen- tai ruotsinkielisiä. Muillakin kielillä (esim. englanniksi) laadittuja liitteitä voidaan tarvittaessa hyväksyä, jos siitä on erikseen sovittu toimilupa-asiaa käsittelevän Finanssivalvonnan asiantuntijan kanssa.
Hakemuksen liitteet voidaan toimittaa myös sähköisesti. Lähettäminen tapahtuu kuitenkin hakijan vastuulla eli Finanssivalvonta ei vastaa lähettämisen tietoturvallisuudesta.
Hakija voi oma-aloitteisesti täydentää hakemusta hakuprosessin aikana. Usein myös Finanssivalvonta pyytää hakuprosessin aikana hakijaa täydentämään hakemustaan.
Lähtökohtana kuitenkin on, että hakemus tulee toimittaa Finanssivalvonnalle mahdollisimman täydellisenä. Mikäli hakija tietää jo hakemuksen jättämisvaiheessa täydentävänsä hakemusta jollain erityisellä selvityksellä tai joku hakemukseen liitettävä selvitys puuttuu, hakemuksessa on hyvä mainita näistä myöhemmin toimitettavista selvityksistä.
Jos toimilupahakemus on puutteellinen, hakijaa kehotetaan täydentämään hakemusta määräaikaan mennessä sillä uhalla, että täydentämätön hakemus hylätään. Hakijalle ilmoitetaan kehotuksessa, miten asiakirjaa on täydennettävä.
Puutteellinen hakemus venyttää toimiluvan käsittelyaikaa, mikä ei ole hakijan eikä Finanssivalvonnan edun mukaista.
Hakemus ja sen liitteet ovat lähtökohtaisesti julkisia. Hakemus ja sen liitteet voivat kuitenkin sisältää esimerkiksi hakijan liikesalaisuudeksi katsottavaa tietoa, jolloin ne ovat näiltä osin salassa pidettäviä (viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 § 1 momentti 20 kohta). Toimilupahakemus voi olla sen käsittelyn ajan myös salassa pidettävä, jos hakija sitä liikesalaisuusperusteeseen vedoten edellyttää. Toimilupapäätös on aina julkinen.
Luottolaitos
Finanssivalvonnan on annettava EKP:lle luottolaitoksen toimilupaa koskeva päätösehdotus neljän (4) kuukauden kuluessa virallisen hakemuksen vastaanottamisesta tai, jos hakemus on ollut puutteellinen, siitä kun hakija on antanut asian ratkaisemista varten tarvittavat asiakirjat ja selvitykset. Päätös on kuitenkin aina tehtävä 12 kuukauden kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta.
Sijoituspalveluyritys, rahastoyhtiö ja säilytysyhteisö
Finanssivalvonnan on annettava sijoituspalveluyrityksen, rahastoyhtiön tai säilytysyhteisön toimilupaa koskeva päätös kuuden (6) kuukauden kuluessa virallisen hakemuksen vastaanottamisesta tai, jos hakemus on ollut puutteellinen, siitä kun hakija on antanut asian ratkaisemista varten tarvittavat asiakirjat ja selvitykset. Päätös on kuitenkin aina tehtävä 12 kuukauden kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta.
Huolellisesti laaditut ja kattavat hakemusasiakirjat tehostavat ja helpottavat hakuprosessia niin Finanssivalvonnan kuin hakijankin osalta. Kun toimilupahakemusta käsittelevä projektiryhmä on perustettu Finanssivalvonnassa, projektista vastaava asiantuntija voi antaa mahdollisuuksien mukaan alustavan arvion käsittelyajasta.
Vaihtoehtorahastojen hoitaja
Päätös toimiluvan myöntämisestä vaihtoehtorahastojen hoitajalle annetaan kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun hakija on antanut asian ratkaisemista varten tarvittavat asiakirjat ja selvitykset. Finanssivalvonta voi päättää pidentää tätä määräaikaa enintään kolmella kuukaudella.
Vakuutusyhtiöt
Finanssivalvonnan on annettava vakuutusyhtiöille päätös toimiluvasta kuuden (6) kuukauden kuluessa hakemuksen vireille tulosta ja asian ratkaisemiseksi tarvittavien asiakirjojen ja selvitysten toimittamisesta.
Maksulaitokset
Finanssivalvonnan on annettava maksulaitoksille päätös toimiluvasta kolmen (3) kuukauden kuluessa hakemuksen vireille tulosta ja asian ratkaisemiseksi tarvittavien asiakirjojen ja selvitysten toimittamisesta.
Ulkomaiset toimijat
Sijoituspalveluyrityksen tai rahastoyhtiön sivuliikkeen toimiluvan käsittelylle ei ole asetettu lakisääteistä määräaikaa, mutta pääsääntöisesti näissäkin pyritään noudattamaan edellä mainittuja määräaikoja.
Huolellisesti laaditut ja kattavat hakemusasiakirjat tehostavat ja siten nopeuttavat hakuprosessia.
Kaikista käsiteltävistä toimiluvista peritään toimenpidemaksu. Toimenpidemaksu peritään annettavan päätöksen yhteydessä.
Lisäksi kaikki Finanssivalvonnan valvottavat ovat valvontamaksuvelvollisia. Valvontamaksu peritään kalenterivuosittain.
Toimenpidemaksuhinnasto ja valvontamaksuperusteet löytyvät Finanssivalvonnan sivustolta kohdasta Valvonta- ja toimenpidemaksut.