Valvottavatiedote 18.6.2025 – 42/2025

Työeläkevakuutusyhtiöt huomioivat keskeisiin myyntikumppaneihin liittyvät riskit

Finanssivalvonta selvitti työeläkevakuutusyhtiöiden Varman, Ilmarisen, Elon ja Veritaksen merkittävien myyntikumppanien toiminnan laajuutta työeläkevakuutusyhtiöiden toiminnassa. Selvityksen tarkoituksena oli saada kokonaiskuva kumppanien merkityksestä työeläkevakuutusyhtiöiden myynnille ja markkinoinnille sekä siihen minkälaista päätöksentekovaltaa kumppaneille on annettu. Lisäksi selvitettiin, miten ulkoistettu kumppani on otettu huomioon riskienhallinnassa ja minkälaisia toimia yhtiöt ovat tehneet sisäisesti kumppaniriskin huomioimiseksi.

Toteutustapa ja -rajaukset

Finanssivalvonta toteutti selvityksen hyödyntämällä yhtiöiden kirjallista materiaalia ja tutustumalla yhtiöiden verkkosivustoihin ja tilinpäätösmateriaaleihin. Lisäksi yhtiöille lähetettiin aineistopyyntö. Selvityksessä lähteinä käytettiin yhtiöiden tilinpäätöstietoja, myyntiraportteja, yhtiöiden toimittamia muita tietoja ja sisäisen tarkastuksen raportteja koskien kumppanuuksia.

Selvityksessä tarkasteltiin työeläkevakuutusyhtiöiden merkittäviksi määrittämiä myyntikumppaneita.

Kumppaneilla on merkittävä rooli työeläkevakuutusyhtiöiden asiakashankinnassa

  • Selvityksessä saatujen tietojen mukaan jokaisella yhtiöllä on 1–4 merkittäväksi määriteltyä myyntikumppania. Nämä kumppanit toimivat yhtiön hyväksi myynnin edistämiseksi. Kumppanien tekemän myynnin osuus yhtiöiden koko vakuutusmyynnistä on keskimäärin 55 prosenttia mutta yhtiökohtaisia eroja on.
  • Kumppaneille ulkoistetut tehtävät vaihtelevat työeläkevakuutusyhtiöittäin. Kaikille yhtiöille on tyypillistä se, että merkittävä myyntikumppani on suuri tai melko suuri finanssialan toimija eli joko vahinko- tai henkivakuutusyhtiö tai pankki. Työeläkevakuutusyhtiöillä on myös yksittäisiä keskenään samoja merkittäviä kumppaneita.
  • Työeläkevakuutusyhtiön kumppanit myyvät sekä TyEL- että YEL-vakuutuksia tai jompaakumpaa vakuutusta eri kanavien kautta. Lisäksi merkittävät myyntikumppanit auttavat markkinoinnissa, hoitavat asiakashankintaa ja -pitoa, tekevät yritysmarkkinoinnin toimenpiteitä kuten järjestävät yhteisiä kampanjoita ja tapahtumia. Kumppanit tarjoavat vakuutuksia pääasiallisesti verkossa, puhelinmyyntinä tai henkilökohtaisena yhteydenottona. Työeläkeyhtiöillä on kumppanien kautta myynnille oma palkkiojärjestelmä, joka poikkeaa oman myyntihenkilöstön palkitsemisesta.

Havainnot

  • Tehdyn selvityksen perusteella työeläkevakuutusyhtiöiden myyntikumppanit eivät käytä asiakashankinnassa tai asiakassuhteen päättämisessä sellaista päätöksentekovaltaa, joka niille ei lain mukaan kuuluisi, vaan työeläkeyhtiöt tekevät aina päätökset vakuuttamisesta.
  • Tehdyn selvityksen perusteella jokainen työeläkevakuutusyhtiö ottaa riskienhallinnassa huomioon merkittäviin myyntikumppaneihin liittyvät riskit, ja ne on tunnistettu osaksi liiketoiminta- ja operatiivisia riskejä.

Valvojan näkemyksen mukaiset hyvät käytänteet

  • Finanssivalvonta pitää hyvänä käytäntönä, että työeläkevakuutusyhtiöt kiinnittävät huomiota sisäiseen valvontaan ja ottavat säännöllisesti tarkasteluun ulkoistettujen myyntikumppaneiden hallintamallit muuttuvassa toimintaympäristössä.
  • Finanssivalvonta pitää hyvänä käytäntönä, että työeläkevakuutusyhtiöt huolehtivat kattavasti ja säännöllisesti myyntikumppaneiden koulutuksista ja osaamisesta muuttuvissa kumppanuusverkostoissa. Työeläkevakuutusyhtiöiden tulee varmistaa, että kumppanit noudattavat sääntelyä, kumppanien toiminta pysyy yhteistyön osalta työeläkevakuutusyhtiöiden toimialarajojen sisällä ja toiminta on hyvän vakuutustavan mukaista.

Finanssivalvonta antaa osana työeläkevakuutusyhtiöiden jatkuvaa valvontaa palautteen yhtiöille yhtiökohtaisista huomioista ja mahdollisista kehityskohteista. Sääntelyn tai Finanssivalvonnan ohjeiden vastaisia havaintoja ei minkään yhtiön osalta tehty.

Lisätietoja antaa

Essi Tamminen, vanhempi valvoja, puhelin 09 183 5354 tai essi.tamminen(at)finanssivalvonta.fi