Valvottavatiedote 23.6.2025 – 43/2025

Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinointi –selvitys lainsäädännön noudattamisesta verkkosivumainonnassa

Finanssivalvonta on tehnyt selvityksen työeläkevakuutusyhtiöiden markkinoinnista. Tavoitteena oli selvittää noudattavatko työeläkevakuutusyhtiöt markkinointisäännöksiä TyELin ja YELin markkinoinnissa verkkosivuillaan.

Toteutustapa ja -rajaukset

Finanssivalvonta toteutti selvityksen tarkastelemalla työeläkevakuutusyhtiöiden verkkosivuja 2025 kevään aikana. Selvityksessä käytettiin ainoastaan julkisesti saatavilla olevaa materiaalia, jonka verkkosivujen vierailija voi nähdä kirjautumatta tai tunnistautumatta. Finanssivalvonta on aikaisemmin tehnyt teema-arvion yhtiökohtaisten maksuosien käsittelystä markkinoinnissa, joten maksuosien markkinointia ei tutkittu tässä selvityksessä. Materiaalin analyysissä ei otettu kantaa ainoastaan verkkosivuilla esitettyihin eri kirjallisiin väitteisiin vaan markkinointiin kokonaisuutena. Selvityksessä tarkasteltiin myös työeläkevakuutusyhtiöiden verkkosivuilta löytyviä YEL-laskureita. YEL-laskurin avulla asiakas voi arvioida tulevan eläkkeen suuruutta ja YEL-vakuutusmaksun määrää.  

Yleisesti

Työeläkevakuutusyhtiöiden verkkosivuilta löytyy runsaasti yleistä tietoa YEL- ja TyEL-vakuutuksista, tietoa on helposti saatavilla ja tietoa annetaan pääosin neutraaliin sävyyn. Vertailevan markkinoinnin määrä on vähäinen ja selvityksen aikana ei havaittu markkinointia toimialarajojen ulkopuolella.

Keskeiset havainnot liittyivät YEL-vakuutuksen markkinointiin

Markkinoinnissa oli osin puutteita aloittavan yrittäjän alennuksen osalta. Kaikki työeläkeyhtiöt eivät johdonmukaisesti kerro neutraalisti faktoista tai nosta esille, että alennus tulee suoraan laista ja on siksi saatavilla jokaisesta työeläkevakuutusyhtiöstä. Sanoituksista tai asiayhteyksistä asiakkaalle voi syntyä harhaanjohtava kuva siitä, että tietty alennus tai etu on saatavilla ainoastaan kyseisestä työeläkevakuutusyhtiöstä.  

Finanssivalvonnan näkemyksen mukaan mitään suoraan laista tulevaa etua, alennusta tai palvelua ei tulisi markkinoida yhtiökohtaisena etuna tavalla, josta voi syntyä asiakkaalle virheellinen kuva. Markkinoitavasta hyödykkeestä on annettava asiakkaalle kaikki ne tiedot, joilla saattaa olla merkitystä asiakkaan tehdessä hyödykettä koskevia ratkaisuja (TVYL 33 b.1 §). 

Selvityksessä tarkasteltiin myös työeläkevakuutusyhtiöiden verkkosivuilta löytyviä YEL-laskureita. YEL-laskureiden sisällöstä ei ole yhtenäistä käytäntöä, joten YEL-laskurit antavat erilaisen arvion tulevasta eläkkeestä, vaikka laskureihin syötetty tieto on sama. Osa työeläkevakuutusyhtiöistä antaa niukasti tietoa siitä, mihin parametreihin laskettu arvio perustuu. Asiakkaan on hankalaa arvioida saamansa tulosta YEL-laskurista, jos hänelle ei anneta tietoa siitä, mihin oletuksiin laskettu arvio perustuu.

Finanssivalvonnan näkemyksen mukaan asiakkaalle tulisi hyvän vakuutustavan mukaisesti antaa olennaiset tiedot siitä, mihin YEL-laskurin antama arvio tulevasta eläkkeestä perustuu. Asiakkaalle on annettava kaikki ne tiedot, joilla saattaa olla merkitystä esimerkiksi laskennan lopputuloksen ymmärtämisessä ja arvioinnissa. 

Finanssivalvonta antaa osana työeläkevakuutusyhtiöiden jatkuvaa valvontaa palautteen yhtiöille yhtiökohtaisista huomioista ja mahdollisista kehityskohteista.

Lisätietoja antaa

Johanna Storbjörk, valvoja, johanna.storbjork(at)finanssivalvonta.fi