Peruspankkipalveluista annettavissa tiedoissa parannettavaa useiden pankkien verkkosivuilla
Finanssivalvonnan kesällä 2025 tekemän arvioinnin perusteella verkkosivujen peruspankkipalveluita koskevien tietojen kattavuudessa on havaittavissa merkittäviäkin eroja pankkien välillä. Finanssivalvonta toteaa yleishavaintonaan, että useampi pankki kertoo verkkosivuillaan perusmaksutilistä ja sen ominaisuuksista suhteellisen suppeasti. Talletuspankkien verkkosivuilla peruspankkipalveluista annettavia tietoja arvioitiin suhteessa vaatimuksiin, jotka luottolaitoslaki asettaa peruspankkipalveluiden saatavuudesta tiedottamiseksi1. Arviointi perustuu huhti-toukokuussa talletuspankkien verkkosivuilla olleisiin tietoihin.
Pankin tulee antaa riittävät tiedot peruspankkipalveluista omilla verkkosivuillaan
Osa pankeista on lisännyt sivuilleen linkin Finanssivalvonnan peruspankkipalveluita koskevalle verkkosivulle. Vaikka linkin lisääminen voi sinänsä tarjota asiakkaille lisätietoja, Finanssivalvonta katsoo, että täyttääkseen lain vaatimukset pankin tulee kertoa tiedot peruspankkipalveluista omilla verkkosivuillaan, eikä linkittäminen esimerkiksi Finanssivalvonnan sivuille riitä täyttämään tiedonantovelvollisuutta.
Tietoja ja ohjeita on suositeltavaa antaa myös muilla kielillä kuin suomeksi tai ruotsiksi etenkin tilanteissa, joissa pankki muutoin palvelee asiakkaita myös muilla kuin kotimaisilla kielillä.
ETA-alueella laillisesti asuvien oikeus peruspankkipalveluihin
Peruspankkipalveluita koskevilta pankin verkkosivuilta on käytävä selkeästi ilmi, että kaikilla ETA-alueella laillisesti asuvilla on oikeus peruspankkipalveluihin. Finanssivalvonta kiinnittää pankkien huomiota siihen, että osa pankeista antaa verkkosivuillaan tietoja, jotka ovat ristiriidassa Finanssivalvonnan teema-arviossa Suomeen muuttavien ulkomaalaisten pankkipalveluiden saatavuudesta (2023)2 annettujen tulkintojen kanssa:
- ETA-valtiossa laillisesti asuvan asiakkaan määritelmä toteutuu ja pankit ovat velvollisia tarjoamaan asiakkaalle peruspankkipalvelut jo ennen lupa-asian ratkaisua tilanteissa, joissa turvapaikkaa, tilapäistä suojelua tai muuta oleskelulupaa hakeva henkilö asuu Suomessa hakemuksen vireilläolon oikeuttamana.
- Pankit eivät voi edellyttää suomalaista henkilötunnusta peruspankkipalveluiden avaamiseksi. Poikkeuksen tästä pääsäännöstä muodostaa vahvan sähköisen tunnistusvälineen myöntäminen asiakkaalle.
Finanssivalvonta suosittaa lisäksi, että tieto hyväksyttävistä henkilöllisyyden todentamisasiakirjoista olisi saatavilla peruspankkipalveluita koskevilla verkkosivuilla. Verkkosivuilla tulisi antaa tieto myös vahvan sähköisen tunnistusvälineen myöntämisen edellytyksistä.
Tiedot peruspankkipalveluiden sopimusehdoista ja hinnoista oltava verkkosivuilla
Finanssivalvonta tulkitsee luottolaitoslain 15 luvun 6 §:n 4 ja 5 momentin edellyttävän, että peruspankkipalveluita koskevien ehtojen ja hinnaston on oltava saatavilla pankin verkkosivuilla. Finanssivalvonta suosittaa lisäksi, että ehdot ja hinnasto olisivat saatavilla peruspankkipalveluita koskevilla verkkosivuilla tai helposti niiden kautta.
Tiedot perusmaksutilihakemuksen käsittelyajasta ja muutoksenhausta
Pankin on hyväksyttävä tai hylättävä asiakkaan perusmaksutilihakemus ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään kymmenen pankkipäivän kuluessa siitä, kun se on vastaanottanut hakemuksen. Finanssivalvonta suosittaa, että pankit kertoisivat verkkosivuillaan perusmaksutilihakemuksen käsittelyajan.
Finanssivalvonta suosittaa myös, että pankit kertoisivat verkkosivuillaan asiakkaan oikeudesta saada kirjallinen päätös tilanteissa, joissa pankki kieltäytyy peruspankkipalveluiden avaamisesta. Samassa yhteydessä tulisi antaa laissa säädetyt tiedot asiakkaan valitus- ja muutoksenhakukeinoista yhteystietoineen.
Jatkotoimenpiteet
Finanssivalvonta kehottaa pankkeja arvioimaan verkkosivujensa sisältöä edellä esitettyjen tulkintojen ja suositusten valossa ja tarvittaessa päivittämään tiedot. Pankkien voi olla myös tarpeen varmistaa, että peruspankkipalveluiden tarjontaa koskevat pankkien sisäiset ohjeet vastaavat Finanssivalvonnan antamia tulkintoja ja suosituksia.
Lisätietoja antaa
Timo Peltonen, johtava asiantuntija, timo.peltonen(at)finanssivalvonta.fi
- 1Luottolaitostoiminnasta annetun lain (610/2014) 15 luvun 6 §:n 4 ja 5 momentin mukaan: Talletuspankin on asetettava asiakkaan saataville maksutta helposti käytettävissä olevia tietoja ja annettava riittävä selvitys perusmaksutileistä ja niihin liittyvistä maksupalveluista, sähköisen tunnistamisen palveluista, veloitettavista maksuista sekä käyttöehdoista.Talletuspankkien on tiedotettava riittävästi yleisöä perusmaksutilien saatavuudesta, perusmaksutilien ja niihin liittyvien maksupalveluiden ominaisuuksista ja ehdoista, sähköisen tunnistamisen palveluista sekä menetelmistä, jotka mahdollistavat vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen käytön.
- 2Valvottavatiedote: Teema-arvio Suomeen muuttavien ulkomaalaisten pankkipalveluiden saatavuudesta.