Lehdistötiedote 5.6.2025

Peruspankkipalveluiden käyttö keskittyy digitaalisiin kanaviin - hintataso pysynyt pääosin ennallaan

Finanssivalvonnan arvion mukaan asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutui vuonna 2024 kokonaisuutena tarkastellen asianmukaisesti. Selvityksen tiedot perustuvat vuodenvaihteen 31.12.2024 tilanteeseen.

Peruspankkipalveluita käytetään pääosin digitaalisesti

Valtaosa pankkien asiakkaista käyttää pankkiasioinnissaan digitaalisia palveluja, jotka ovat käytännössä saatavilla ympäri vuorokauden. Finanssivalvonnan pankeille lähettämän pankkikyselyn perusteella noin 86 prosentilla 15 vuotta täyttäneistä maksutilin omaavista kuluttaja-asiakkaista on verkko- ja/tai mobiilipankin käytön mahdollistava sopimus. Verkko- ja mobiilipankkia myös käytetään aktiivisesti. Tilastokeskuksen mukaan digitaalisten palveluiden käyttö vähenee merkittävästi vasta yli 75-vuotiaiden ikäluokassa.

Finanssivalvonta pitää tärkeänä, että pankit huomioivat asiakkaiden avuntarpeet, tarjoavat aktiivisesti digitukea ja neuvovat asiakkaitaan varautumaan ikääntymisen mahdollisesti tuomiin muutoksiin pankkipalveluiden käytössä. 

Konttorien ja käteisautomaattien määrä väheni edelleen

Konttoreiden ja automaattien määrässä oli vuonna 2024 edelleen laskua, mikä on voinut heikentää konttoripalveluiden ja käteisen saatavuutta paikallisesti. Käteispalveluita oli kuitenkin tarjolla koko konttorin aukioloajan useammasta konttorista kuin edellisenä vuonna. 

Digitaalisia palveluita käyttävien pankkipalvelut selvästi edullisempia – hintataso pysynyt muuten pääosin ennallaan

Peruspankkipalveluiden hintataso pysyi pääosin ennallaan vuonna 2024. Pankkiasiointi oli edellisvuosien tapaan merkittävästi edullisempaa asiakkaille, jotka kykenevät hoitamaan asioinnin digitaalisten palvelukanavien kautta. 

Suurin osa asiakkaista ei maksanut peruspankkipalveluista ns. listahintoja, mutta peruspankkipalveluita tarjoavien pankkien palvelumalleissa ja hinnoittelussa on merkittäviä eroja. Useilla pankeilla on tarjolla palvelupaketteja ja erilaisia alennusperusteita. Nämä kohdistuvat kuitenkin pääosin digitaalisiin palveluihin. Myös digitaalisia palveluita käyttämättömät asiakkaat voivat vaikuttaa pankkipalveluista maksamiinsa hintoihin käyttämällä erityisesti toistuvien maksujen maksamiseen suoramaksuja ja -veloituksia, E-laskuja taikka maksukuoria konttorissa maksamisen sijaan. Eri pankkeja vertailemalla asiakas voi löytää itselleen sopivimman palveluntarjoajan. 

Finanssivalvonta katsoo, että pankkien on kiinnitettävä erityistä huomiota digitaalisia palveluja käyttämättömien asiakkaiden hinnoittelun tasoon. Finanssivalvonta pitää asiakkaiden yhdenvertaisuutta edistävänä hyvänä käytäntönä sitä, että osa pankeista tarjoaa vamman, toimintarajoitteen tai muun vastaavan syyn vuoksi digitaalisten palveluiden käyttöön kykenemättömille asiakkaille peruspankkipalveluita vastaavaan hintaan kuin digitaalisia palveluita käyttäville asiakkaille. 

 

Kuluttaja-asiakkailla on lakisääteinen oikeus talletuspankkien tarjoamiin peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluiksi luettaviin palveluihin sisältyvät maksutili, tilinkäyttöväline (kuten debit-kortti), verkkopankkipalvelu ja vahva sähköinen tunnistusväline.

Finanssivalvonta tekee säännöllisesti selvityksen luottolaitoslaissa määriteltyjen peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta. Vuotta 2024 koskevan selvityksen tiedot perustuvat pääasiassa kuluttajien maksutilivertailusivustolta (www.maksutilivertailu.fine.fi) saatuihin tietoihin pankkipalveluiden hinnoista ja pankkien konttoreista, pankeille tehtyyn kyselyyn sekä Tilastokeskuksen ja Suomen Pankin tilastoihin.

Katso myös

Selvitys peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta vuonna 2024

Lisätietoja antaa

Johtava asiantuntija Timo Peltonen

Haastattelupyynnöt koordinoi Viestinnän mediapäivystys, puhelin (09) 183 5030, arkisin klo 9–16.