Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
Valvottavillamme on velvollisuus tuntea asiakkaansa toimintaa, havaita ja selvittää epäilyttäviä liiketoimia sekä ilmoittaa epäilyistään Rahanpesun selvittelykeskukselle. Olemme koonneet tähän hakemistoon valvottavillemme ohjeita asiakkaan tuntemisesta sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä.
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen perustuu kansainvälisiin standardeihin. Sääntelyllä pyritään siihen, että globaaleilla finanssimarkkinoilla noudatetaan yhtenäisiä asiakkaan tuntemista koskevia menettelytapoja. Tärkeässä roolissa on OECD:n yhteydessä toimiva, hallitusten välinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä FATF (Financial Action Task Force on Money Laundering). EU:n rahanpesudirektiivit perustuvat FATFin suosituksiin.
Suomessa Keskusrikospoliisin yhteydessä toimiva rahanpesun selvittelykeskus käsittelee sille tehdyt rahanpesuepäilyilmoitukset. Rahanpesun vastaisen lainsäädännön kehittämisestä vastaa valtiovarainministeriö. Finanssivalvonnan tehtävänä on valvoa, että sen valvottavien menettelytavat, riskienhallinta ja sisäinen valvonta täyttävät lakien asettamat vaatimukset.
Valvottava tai sen toimihenkilö voidaan tuomita rangaistukseen asiakkaan tuntemiseen ja rahanpesun/terrorismin rahoittamisen estämiseen liittyvien (rahanpesulain) velvollisuuksien laiminlyönnistä. Valvottava voi syyllistyä tuottamukselliseen rahanpesuun esimerkiksi silloin, jos se avustaa tai neuvoo asiakasta sijoitustoiminnassa, peiteyhtiöiden perustamisessa tai varojen siirrossa, vaikka sillä on aihetta suhtautua epäillen asiakkaan liiketoimiin.
Yhteystiedot
- Toimistopäällikkö Pekka Vasara, puhelin 09 183 5513
Katso myös
Muualla verkossa
- Financial Action Task Force (FATF)
- Ulkoasiainministeriön pakotesivut
- Helsingin ulosottovirasto
- Rahanpesun selvittelykeskus
- Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism
-
Henkivakuutussektoria koskeva rahanpesun riskiarvioyhteenveto julkaistu
-
Maksupalveluntarjoajia koskeva sektorikohtainen rahanpesun riskiarvioyhteenveto on julkaistu
-
EBA pyytää näkemyksiä nk. de-risking-toimenpiteiden toteutumisesta ja vaikutuksista
-
Asiakkaan tuntemistietojen päivittämisen tulee tapahtua riskiperusteisesti – tarpeettomia palvelujen rajoittamisia tulee välttää
-
Finanssivalvonnalta kannanotto yksinkertaistetusta menettelystä asiakkaan tuntemiseksi tiekuntien ja yhteisiä vesialueita hallinnoivien osakaskuntien osalta
-
Koronapandemia lisännyt uusia rikollisia ansaintamahdollisuuksia
-
EBA pyytää lausuntoa päivitetyistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskitekijöitä koskevista ohjeista (The Risk Factors Guidelines) – lausuntoaika päättyy 6.7.2020
-
Finanssivalvonta on julkaissut yhteenvedon valvojakohtaisesta rahanpesun riskiarviosta
-
Poikkeusluvan hakeminen pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää koskevan lain (571/2019) mukaisesta tiedonhakujärjestelmästä
-
Virtuaalivaluutan tarjoajat Finanssivalvonnan valvontaan – tiedotustilaisuus virtuaalivaluuttojen tarjoajille 15.5.
-
Raportti rahanpesun estämisestä ja sen valvonnasta Euroopassa korostaa valvontaresurssien riittävyyttä ja maiden välisen yhteistyön tärkeyttä
-
Virtuaalivaluutan tarjoajat rahanpesun estämisen valvonnan piiriin – Valvonta ei tuo virtuaalivaluuttoja sijoittajansuojan piiriin
-
Pohjoismaat ja Baltia vahvistavat yhteistyötään rahanpesun torjumiseksi
-
Finanssivalvonnan toimintakertomus 2018: Rahanpesun estämiseen ja digitalisaatioon liittyvää valvontaa on vahvistettu
-
Tehokas rahanpesun estäminen: riskillisistä asiakkaista kokonaan eroon vai riskien oikeasuhtaista hallintaa?
-
Unelmista totta kesätöissä Finanssivalvonnassa
-
Rahanpesun estämistä koronan varjossa
-
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien arviointi haaste valvojalle ja valvottaville
-
Virtuaalivaluutan tarjoajien toimintaedellytykset muuttuvat merkittävästi sääntelyn myötä
-
Turvaa lainsäädännöstä? Näkökulmia virtuaalivaluutantarjoajia koskevaan lainsäädäntökehikkoon