FinTech = Financial Technology eller finansiell teknologi är sådan teknologi, särskilt IT, som används för att producera bank-, försäkrings-, finansierings-, investerings- eller betalningstjänster. Uttrycket används också för att hänvisa till tillväxtföretag som utvecklar ny finansiell teknologi eller nya tjänster som utnyttjar finansiell teknologi.
Exempel på innovationer och fenomen från FinTech-världen
- robotrådgivning
- mobilplånböcker
- kundservice med chatbot
- kryptotillgångar, såsom bitcoin, litecoin och ethereum
- person-till-person-lån och peer-to-peer(P2P)-försäkringar
- intelligenta kontrakt.
Vilken roll har Finansinspektionen inom digitalisering och FinTech?
Digitaliseringen formar om strukturer och verksamhetsformer i hela samhället och finansbranschen är inget undantag. Hårdare konkurrens, ändringar i lagstiftningen och kundernas förändrade behov och förväntningar har fått företagen i finansbranschen att ta fram tjänster och produkter som bygger på ny teknologi för sina kunder. Finansinspektionen följer den tekniska utvecklingen och trenderna i finanssektorn och anpassar sitt tillsynsarbete efter utvecklingen. Finansinspektionen är också tillståndsmyndighet för företagen i den finansiella sektorn. Nya tjänsteleverantörer, såsom FinTech- uppstartsföretag, ska ansöka om verksamhetstillstånd eller registrering hos Finansinspektionen om verksamheten är av den art att den kräver tillstånd. Finansinspektionen ställer sig positivt till innovationer men i dess roll ingår också att hålla ett öga på riskerna med innovationer.
Se också
- PSD2
- Förmedlare av gräsrotsfinansiering
- Föreskriftssamling
- Tillstånd, registreringar och anmälningar på finansmarknaden
Senaste meddelanden
-
PressmeddelandeFinansinspektionen varnar för ökade investeringsbedrägerier Investeringsbedrägerierna och bedrägeriförsöken har ökat betydligt i antal under det senaste året både i Finland och globalt. Finansinspektionen uppmanar investerarna till försiktighet framför allt med oombedda investeringserbjudanden och investeringstips. Utnyttjandet av sociala medier för investeringsbedrägerier har ökat betydligt.pressmeddelande finansinspektionen investeringsbedrägerier
-
PressmeddelandeDen finansiella sektorn har klarat av utmaningarna med den föränderliga omvärlden väl – särskilt fokus ska läggas på att bekämpa bedrägerier Det finns optimism i den finländska ekonomin trots svårigheterna: näringslivets förtroende har stärkts och konsumenternas aktivitet på bostadsmarknaden har ökat. Kapitaltäckningen i banksektorn var fortsatt stark under första halvåret, liksom solvensen inom pensions- och försäkringssektorn. Den inhemska fondsektorn återhämtade sig från det föränderliga marknadsläget under våren, och i juni hade fondkapitalen nästan stigit tillbaka till den rekordnivå som rått i början av året. Situationen för öppna fastighetsfonder var dock alltjämt besvärlig. De finansiella aktörerna har klarat av utmaningarna med den föränderliga omvärlden väl, men sektorn måste lägga särskilt fokus på att bekämpa bedrägerier.pressmeddelande finansinspektionen finanssektorn kapitaltäckning
-
PressmeddelandeDe europeiska och inhemska stresstesterna är klara: bankerna har god motståndskraft också mot omvärldsförändringar som följer av geopolitiska spänningar Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat resultaten av de EU-omfattande stresstesterna och Finansinspektionen stresstestresultaten för de banker som står under dess direkta tillsyn. Enligt resultaten är banksektorn i Finland väl rustad mot en kraftig nedgång i omvärlden. I utgångsläget var bankernas resultatförmåga historiskt stark när stresstesterna inleddes, vilket innebar en lägre grad av stress i jämförelse med tidigare tester. Det svaga makroekonomiska stresstestscenariot var denna gång särskilt aktuellt då det också tog hänsyn till den skärpta handelspolitiken till följd av de amerikanska tullarna.finansinspektionen pressmeddelande eba ecb banker stresstest
-
PressmeddelandeFinansinspektionens tematiska bedömning: organisationer inom den finansiella sektorn använder artificiell intelligens i sina interna processer, användningen i kundgränssnittet ökar Största delen av företagen i den finansiella sektorn uppger att de antingen redan använder AI-lösningar eller att de planerar att införa dem. Största delen av AI-lösningarna används för närvarande i aktörernas interna processer, men tillämpningen i kundgränssnittet kommer att öka under de närmaste åren.pressmeddelande finansinspektionen
-
PressmeddelandeMakrotillsynsbeslut: Bankernas nationella buffertkrav och bolånetaket oförändradeLånetaket Kontracykliska buffertkravet O-SII Systemriskbuffertkravet Norge
-
TillsynsmeddelandeTematisk bedömning om de-risking-fenomenetDe-risking Tematisk bedömning inlåningsbanker
-
TillsynsmeddelandeFörsäkringsgruppernas företagsstyrningssystem i tillsynsfokus: kartläggningen lyfte fram ett flertal utvecklingsobjektRapportering Försäkring Administration
-
TillsynsmeddelandeEiopa har inlett samråd om ändringarna i skade- och livförsäkringsbolagens Solvens II-rapporteringEIOPA Solvens II-direktivet Rapportering Samråd Försäkringsbranschen
-
TillsynsmeddelandeAnvändningen av artificiell intelligens inom den finansiella sektornArtificiell intelligens
-
TillsynsmeddelandeDen nya makrotillsynsstrategin för Finansinspektionens direktion betonar i högre grad det finansiella systemets risktålighetMakrotillsynpolitik