Information till finansservicekunder
Till den här sektionen har Finansinspektionen samlat information som du kan behöva som kund. Här hittar du information om olika slags produkter som erbjuds på finansmarknaden samt om dina rättigheter och skyldigheter i egenskap av kund.
I problemsituationer lönar det sig alltid att först kontakta den tjänsteleverantör med vars verksamhet du är missnöjd!
Finansinspektionen har inga befogenheter att lösa privaträttsliga tvister mellan kunden och tjänsteleverantören, till exempel oenighet om skadeståndsskyldigheten eller innehållet av ett ersättningsbeslut. FI kan inte heller agera som ombud för en enskild kund i problemsituationer.
Gör så här om du har problem med en tjänsteleverantör:
- Anteckna problemen.
- Kontakta din egen tjänsteleverantör, till exempel en bank eller ett försäkringsbolag, ett kontor eller ett servicenummer.
- Om saken inte kan utredas eller om du kräver ersättning, gör ett skriftligt anspråk som är så tydligt och specificerat som möjligt och lämna det till din tjänsteleverantör.
- Om ärendet fortfarande inte kan avgöras, kontakta Försäkrings- och finansrådgivningen FINE.
Mer information på sidor
Finansinspektionen styr finansinstitutens förfaranden
Finansinspektionen har som syfte att säkerställa att företagen under tillsyn tillämpar adekvata rutiner och att den information som ges till kunderna är av god kvalitet. Tillsynsåtgärderna är i första hand framåtblickande, t.ex. allmänna råd och föreskrifter till företagen under tillsyn i syfte att styra företagens verksamhet och uppförande, men Finansinspektionen genomför också inspektioner i efterhand.
Finansinspektionen riktar uppförandetillsynen framför allt till sådan verksamhet inom vilken eventuella problem berör stora kundgrupper. Syftet med tillsynsåtgärder är att främja hela kundkårens bästa intressen.
Till våra tillsynsobjekt hör:
- banker
- skade-, liv- och återförsäkringsbolag
- arbetspensionsförsäkringsbolag
- pensionsstiftelser
- pensions-, sjuk- och övriga försäkringskassor
- försäkringsföreningar
- arbetslöshetskassor
- andra aktörer i försäkringsbranschen (t.ex. Keva, Kyrkans centralfond)
- värdepappersföretag
- fondbolag
- värdepapperscentralen
- börsen
- betalningsinstitut
Se också
- Hur påverkar inflationen och ränteuppgången min ekonomi? (pdf)
- Investeringar, lån, försäkringar och pensionssparande med fokus på hållbarhet: här är altt du behöver veta (pdf)
- Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster
- Meddelanden
- Förteckning över tillsynsobjekten
- Finlands Banks Krislåda för privatekonomin -sida
Varningslistor
-
Finansinspektionen utredde tillgången på grundläggande banktjänster - inga betydande ändringar i tillgången eller prissättningen jämfört med tidigare
-
Finansinspektionens bedömning: en del av de aktörer som beviljar konsumentkrediter hanterar inte insolvensriskerna i tillräcklig grad, brister även i avtalsvillkoren
-
Bedrägerier och svindlerier i anslutning till betalningar är ett ökande fenomen – enligt Finansinspektionens utredning är det möjligt att förbättra säkerheten vid skötseln av bankärenden
-
Viktigt att bankerna ombesörjer tillgången till personlig kundservice och grundläggande banktjänster till skäliga priser
-
Finansinspektionen tar 1.7.2023 över tillsynen av företag som beviljar konsumtionskrediter
Det finns inga objekt att visa.
-
Nya bedrägeriförsök i Finansinspektionens och dess anställdas namn
-
Den nationella övergångsperioden för levantrörer av kryptotillgångstjänster avslutades den 30 juni 2025 – information till konsumenter och investerare
-
Var kan du få hjälp om du blir lurad på nätet?
-
Bedrägeriförsök i Finansinspektionens och dess anställdas namn
-
Anvisningarna för beredskap för störnings- och krissituationer finns samlade i Suomi.fi-webbtjänsten