Sparande och investering
Innan du investerar pengar
Skaffa tillräckligt med information och studera den noga
Som kund ska du skaffa tillräckligt med information om produktens egenskaper, avtalsvillkoren och kostnaderna samt om den part som svarar för produkten innan du fattar ditt beslut. Det är du som ansvarar för dina beslut – även för beslut som i efterhand visar sig vara dåliga.
Investeringar innebär alltid en risk för värdefluktuationer och det finns en möjlighet att förlora kapital, och avkastningen är inte garanterad.
Ge säljaren korrekta uppgifter
För att säljaren ska kunna betjäna dig på bästa möjliga sätt, är det viktigt att du ger säljaren tillräckligt med information om din situation, din ekonomiska ställning, din erfarenhet om sparande och investeringar samt om dina mål och hur stor risk du vill och kan ta.
Tillhandahållare av investeringstjänster har också skyldighet att fråga dig om ovan nämnda uppgifter om du erbjuds investeringsrådgivning eller kapitalförvaltning.
Dessa uppgifter ska säljaren ge dig
Säljaren ska ge dig uppgifter om bl.a. säljaren, tjänsteleverantören som ansvarar för tjänsten eller produkten och dess hemstat samt om produktens viktigaste egenskaper såsom riskerna med produkten, förväntad avkastning, minsta ivesteringstid och hur avtalet kand ändras under dess giltighetstid eller hur man kan utträda ur avtalet och vilka kostnader medför detta. Säljaren ska också informera dig om kostnader och provisioner.
Som kund är det bra för dig att komma ihåg att marknadsföringen av investeringsprodukter ska vara ärlig och rättvis, men å andra sidan kan säljaren endast erbjuda de investeringsprodukter som representeras av det egna företaget eller koncernen. Därför är det klokt att jämföra olika tjänsteleverantörers produktutbud.
Om du inte förstår hur en produkt som erbjuds dig fungerar, investera inte i den. Var misstänksam, om det lovas stora, garanterade, skyddade eller säkra avkastningar.
Fundera i lugn och ro innan du undertecknar ett avtal
Innan du undertecknar ett avtal, gå igenom de överenskomna frågorna och de viktigaste punkterna i avtalet en gång till med säljaren. Överväg offerten i lugn och ro och fördjupa dig noggrant i det skriftliga materialet. Innan du fattar ditt beslut ska du ta del av produktbroschyrerna och de produktspecifika villkoren samt besöka säljarens webbplats. Dessutom är det bra att bekanta sig med andra tjänsteleverantörers utbud.
Underteckna ingenting innan du med säkerhet förstår vad du håller på att köpa. En ansvarsfull säljare skyndar inte ditt spar- och investeringsbeslut. Om kunden ombeds reagera snabbt på kontakten, och ett eventuellt erbjudande är i kraft endast en kort tid, kan det vara en svindel (se närmare Bedrägerier).
Var får du objektiv tilläggsinformation?
Säljaren ska berätta var du kan få tilläggsinformation och hur du kan handla i problemsituationer.
Om eventuella problem inte kan lösas genom diskussioner med säljaren eller med den part som svarar för produkten, kan du få opartisk rådgivning från olika instanser. Du får närmare uppgifter till exempel från Försäkrings- och finansrådgivningen FINE (telefon 09 6850 120, fine.fi).