Konsumenter

Finansinspektionens roll inom konsumentskyddet

Finanasinspektionen har som syfte att säkerställa att företagen under tillsyn tillämpar adekvata rutiner och att den information som ges till kunderna är av god kvalitet.

Finansinspektionen har inga befogenheter att lösa privaträttsliga tvister mellan kunden och tjänsteleverantören, till exempel oenighet om skadeståndsskyldigheten eller innehållet av ett ersättningsbeslut. Finansinspektionen kan inte heller agera som ombud för en enskild kund i problemsituationer.

I problemsituationer lönar det sig alltid att först kontakta den tjänsteleverantör med vars verksamhet du är missnöjd. Mer information pä sida Problem med tjänsteleverantören.

Finansinspektionen riktar uppförandetillsynen framför allt till sådan verksamhet inom vilken eventuella problem berör stora kundgrupper. Syftet med tillsynsåtgärder är att främja hela kundkårens bästa intressen.  

Tillsynsåtgärderna är i första hand framåtblickande, t.ex. allmänna råd och föreskrifter till företagen under tillsyn i syfte att styra företagens verksamhet och uppförande, men Finansinspektionen genomför också inspektioner i efterhand.