Kansainvälinen yhteistyö

Avaa kaikki elementit Sulje kaikki elementit
FATF

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n yhteydessä toimiva hallitusten välinen toimintaryhmä FATF (Financial Action Task Force) tekee rahanpesun sekä terrorismin ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen vastaista kansainvälistä yhteistyötä. FATF:n jäseninä on 37 valtiota ja 2 alueellista järjestöä. Suomi hyväksyttiin jäseneksi vuonna 1991.

FATF kehittää ja antaa suosituksia ja myös seuraa niiden täytäntöönpanoa jäsenmaissa vuosittaisilla kyselyillä ja määräajoin tehtävillä maa-arvioinneilla.
FATF on julkaissut 40 rahanpesun sekä terrorismin ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen estämisen suositusta, joita FATF:n jäsenvaltiot ovat poliittisesti sitoutuneet noudattamaan.

Suosituksiin voi tutustua FATF:n sivuilla

FATF:n maa-arvioissa kartoitetaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen ja selvittämisen tilannetta kulloinkin tarkastelun kohteena olevassa maassa. Suomen uusin maa-arviointi on valmistunut keväällä 2019 (julkistettu 16.4.2019). Suomen maa-arvioinnin ensimmäistä seurantaraporttia tullaan käsittelemään FATF:ssa kesäkuussa 2020.

Suomen maa-arvioon voi tutustua FATF:n sivuilla

FATF:n ohjeistukset (Guidance) ja parhaat käytänteet (Best Practices)

FATF:n ohjeistus koskien digitaalista henkilöllisyyttä (Digital ID)

FATF on julkaissut ohjeistuksen (engl.) sen selventämiseksi, miten digitaalista henkilöllisyyttä (Digital ID) koskevia järjestelmiä voidaan käyttää hyväksi asiakkaan tuntemisvelvollisuuden (customer due diligence, CDD) täyttämisessä.

Parhaat käytänteet koskien oikeushenkilöiden tosiasiallisia edunsaajia

FATF asetti vuonna 2003 ensimmäisenä kansainvälisenä yhteistyöelimenä tosiasiallisia edunsaajia koskevat globaalit vaatimukset. Näitä vaatimuksia täsmennettiin vuonna 2012. FATF on julkaissut lokakuussa 2019 parhaat käytänteet koskien tosiasiallisia edunsaajia (Best Practices on Beneficial Ownership for Legal Persons), johon voi tutustua FATF:n sivuilla

Terrorismin rahoittamisen riskiarviointia koskeva ohjeistus

FATF on julkaissut heinäkuussa 2019 terrorismin rahoittamisen riskiarviointia koskeva ohjeistuksen (Terrorist Financing Risk Assessment Guidance), johon voi tutustua FATF:n sivuilla

Virtuaalivaluuttoja ja niiden tarjoajia koskevaa riskiperusteista lähestymistapaa koskeva ohjeistus

FATF:n kesäkuussa 2019 julkaiseman ohjeistuksen tarkoituksena on selkeyttää sitä, miten FATF:n suosituksia tulisi soveltaa virtuaalivaluuttoihin ja virtuaalivaluuttoihin liittyviä palveluita tarjoaviin. Ohjeistuksen taustalla on FATF:n suosituksiin lokakuussa 2018 tehty lisäys, jonka mukaan suosituksia sovelletaan virtuaalivaluuttoihin sekä virtuaalivaluuttoihin liittyviä palveluita tarjoaviin. Ohjeistus antaa myös jäsenvaltioille ja viranomaisille suuntaviivoja siitä, miten jäsenvaltioiden ja valvovien viranomaisten tulisi soveltaa FATF:n suosituksia virtuaalivaluuttapalveluntarjoajiin sekä siitä, miten toimijoiden itse tulisi toimia. Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers -ohjeistukseen voi tutustua FATF:n sivuilla.

FATF:n yleis- ja työryhmäkokoukset 2020

Kesäkuu 2020

Yhteenveto (engl.) kesäkuun 2020 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.

FATF päätti 28.4.2020 pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana ".

FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.

FATF päivitti listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi ".

COVID-19 -pandemian johdosta FATF päätti 28.4.2020 pitää arviointityössä taukoa ja myöntää lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asetetuille maille neljän kuukauden lisäajan näiden toimintasuunnitelmien mukaisille määräajoille. Islanti ja Mongolia pyysivät kuitenkin säilyttämään alkuperäisen aikataulunsa. Tämän johdosta FATF on päivittänyt listaustaan vain Islannin ja Mongolian osalta. Muilta osin helmikuussa 2020 julkistettuun listaan ei ole tehty muutoksia.

Helmikuu 2020

Yhteenveto (engl.) helmikuun 2020 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.

FATF antoi 21.2.2020 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana".

Valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä: Pohjois-Korea ja Iran.

FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi".

FATF:n lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Albania, Barbados, Jamaika, Mauritius, Myanmar, Nicaragua, Uganda.

Valtiot, jotka eivät ole enää FATF:n lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Trinidad and Tobago.

FATF:n yleis- ja työryhmäkokoukset 2019

Lokakuu 2019

FATF antoi 18.10.2019 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.

FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi.

Kesäkuu 2019

FATF antoi 21.6.2019 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.

FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi.

Helmikuu 2019

FATF antoi 22.2.2019 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.

FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi.

 

EU-tason yhteistyö

Eurooppalaisten valvontaviranomaisten ohjeita ja kannanottoja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi ja selvittämiseksi

Eurooppalaiset valvontaviranomaiset koostuvat kolmesta eri viranomaisesta eli ESAsta (European Supervisory Authority): Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisesta (ESMA), Euroopan pankkiviranomaisesta (EBA) ja Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisesta (EIOPA). Neljännessä rahanpesudirektiivissä on säädetty näiden valvontaviranomaisten velvollisuudesta antaa yhteisiä ohjeita (Joint Guidelines) ja luonnoksia komissiolle teknisiksi sääntelystandardeiksi (Regulatory Technical Standard, RTS). Valvontaviranomaiset ovat valmistelleet myös aiheeseen liittyviä kannanottoja (Joint Opinion).

Riskiperusteista valvontaa koskevat yhteiset ohjeet (The Risk-Based Supervision Guidelines)

Euroopan valvontaviranomaiset julkaisivat marraskuussa 2016 yhteiset ohjeet rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen valvonnassa noudatettavan riskiperusteisen lähestymistavan ominaisuuksista ja valvonnan yhteydessä toteutettavista toimista (Riskiperusteista valvontaa koskevat ohjeet, Risk-Based Supervision Guidelines).

Yhteisissä ohjeissa esitetään valvontaviranomaisten näkemys Euroopan finanssivalvontajärjestelmässä noudatettavista asianmukaisista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen valvonnassa noudatettavista riskiperusteisista valvontakäytännöistä. Ohjeet koskevat eurooppalaisia, finanssisektoria kotivaltioissaan valvovia toimivaltaisia viranomaisia. Ohjeet eivät koske neljännen rahanpesudirektiivin tarkoittamia finanssilaitoksia.

Toimivaltaisten viranomaisten tulee soveltaa näitä ohjeita, kun ne suunnittelevat, toteuttavat, tarkastavat tai tehostavat rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä käytettävää omaa riskiperusteisen valvonnan malliaan. Viranomaisten on noudatettava ohjeita sisällyttämällä ne tarpeen mukaan valvontakäytäntöihinsä (comply or explain -menettely).

Kannanotto EU:n finanssisektoria uhkaavista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä

Eurooppalaiset valvontaviranomaiset julkistivat 20.2.2017 oman näkemyksensä Eurooppaa uhkaavista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä (Joint Opinion on the risks of money laundering and terrorist financing affecting the Union's financial sector). Tämä kannanotto toimitettiin myös EU:n komissiolle osana ylikansallista riskiarvioharjoitusta. Neljännessä rahanpesudirektiivissä valvontaviranomaisille on asetettu velvollisuus tehdä rahanpesua ja terrorismin rahoittamista koskevia EU-tason riskejä koskeva kannanotto komission työn tukemiseksi.

EU:n valvontaviranomaiset päivittivät arviotaan riskeistä 4.10.2019.

EU:n valvontaviranomaiset ovat kehittäneet interaktiivisen työkalun, joka havainnollistaa kannanotossa käsiteltyjä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä.

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeihin liittyvä ohjeistus (The Risk Factors Guidelines)

Valvontaviranomaiset julkaisivat 26.6.2017 neljännessä rahanpesudirektiivissä edellytetyt ohjeensa riskitekijöistä sekä yksinkertaistetun ja tehostetun tuntemisen menettelyistä. Ohjeistus antaa ilmoitusvelvollisille työkaluja niiden arvioidessa toimintaansa ja asiakassuhteisiinsa liittyviä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä sekä riskien hallintaan tarvittavia monitorointimenetelmiä ja muita kontrolleja. Ohjeiden noudattaminen on alkanut 26.6.2018.

EBA on julkaissut 5.2.2020 lausuntopyynnön rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskitekijöitä koskevien ohjeiden päivityksestä (JC 2019 87). Ohjeluonnos on nähtävissä EBAn verkkopalvelussa, jossa on tarkemmat ohjeet lausuntojen toimittamiseen. Lausuntoaika päättyy 6.7.2020.

Hyödyllistä tietoa eurooppalaisista AML/CFT-hankkeista EBAn sivuilta
Eurooppalaisen pankkivalvojan kotisivuilla on ajantasaista tietoa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen eurooppalaisista hankkeista.

Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyö

Pohjoismaiden ja Baltian finanssivalvontaviranomaiset ovat sopineet vuoden 2019 aikana maiden välistä yhteistyötä vahvistavista toimenpiteistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjumiseksi.

Tavoitteena on vahvistaa nykyistä maiden välisen rahanpesun estämisen valvonnan yhteistyömallia.

Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan, Islannin, Viron, Latvian ja Liettuan viranomaiset ovat muodostaneet työryhmän, joka toimii jatkuvassa ja säännöllisessä yhteistyössä sekä vaihtaa kokemuksia ja tietoa rahanpesun ehkäisemiseksi tehokkaasti. Tavoitteena on, että rahanpesun estämisen valvonta on vahvemmin koordinoitua Pohjoismaiden ja Baltian alueella.
Jatkuvan ja pitkäaikaisen yhteistyön virallistamiseksi on valmisteilla myös aiesopimus (Memorandum of Understanding, MoU).