Kuluttajalle

Peruspankkipalvelut

Mitä ovat peruspankkipalvelut?

Peruspankkipalveluihin kuuluvat

  • perusmaksutili ja siihen liittyvä tilinkäyttöväline, kuten debit-kortti ja verkkopankkitunnukset
  • mahdollisuus tallettaa ja nostaa käteistä rahaa
  • maksutapahtumien toteuttaminen
  • sähköinen tunnistusväline.

Peruspankkipalveluita eivät sitä vastoin ole esimerkiksi luotolliset tilit tai erilaiset luottokortit.

Voiko pankki kieltäytyä avaamasta minulle perusmaksutiliä?

Pankin on tarjottava perusmaksutilipalvelua yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi kaikille kuluttaja-asiakkaille, jotka asuvat laillisesti ETA-valtiossa. Kuluttaja-asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä, joka käyttää peruspankkipalveluita pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin ammatin tai elinkeinotoiminnan harjoittamiseen.

Talletuspankki voi kieltäytyä avaamasta perusmaksutiliä ja tarjoamasta perusmaksutiliin liittyviä maksupalveluita lähinnä vain rahanpesusäännöksistä johtuvasta syystä. Tällainen syy voi olla esimerkiksi se, että pankki ei pysty varmistamaan asiakkaan henkilöllisyyttä luotettavasti.

Jos talletuspankki kieltäytyy avaamasta kuluttaja-asiakkaan perusmaksutiliä tai tarjoamasta perusmaksutiliin liittyvää maksupalvelua, se ilmoittaa asiakkaalle kieltäytymisen perusteen viivytyksettä, kirjallisesti ja maksutta. Samalla pankki antaa asiakkaalle riittävän selvityksen muutoksenhakuun liittyvistä menettelytavoista.

Voiko pankki kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia?

Perusmaksutilipalveluihin kuuluvat myös vahva sähköinen tunnistusväline, jota voi käyttää tunnistusvälineenä myös muissa kuin pankin omissa palveluissa esimerkiksi viranomaisten palveluissa. . Pankki voi kieltäytyä  vahvan sähköisen tunnistuspalvelun myöntämisestä vain, jos asiakkaalla ei esimerkiksi ole henkilötunnusta tai häntä ei ole merkitty väestötietojärjestelmään. Näissä tapauksissa pankin on tarjottava rajoitetumpaa sähköistä tunnistusmenetelmää, joka soveltuu vain pankin omiin maksupalveluihin.

Miten perusmaksutilisopimuksen voi lopettaa?

Asiakas voi irtisanoa perusmaksutilisopimuksen milloin tahansa, eikä talletuspankki voi veloittaa irtisanomisesta maksua.

Talletuspankki voi irtisanoa perusmaksutilin vain, jos maksutilillä ei ole ollut tapahtumia 24 peräkkäisen kuukauden aikana tai asiakas ei enää asu laillisesti ETA-valtiossa. Pankki ilmoittaa tilin irtisanomisesta ja irtisanomisperusteesta kirjallisesti vähintään kaksi kuukautta ennen irtisanomisen voimaantuloa.

Talletuspankki voi purkaa perusmaksutilisopimuksen, jos asiakas on

  • tahallisesti käyttänyt maksutiliä laittomaan tarkoitukseen
  • antanut virheellisiä tietoja tai jättänyt antamatta tietoja, ja oikeat tiedot olisivat johtaneet perusmaksutilihakemuksen hylkäämiseen.

Miten pitää toimia, jos tili halutaan siirtää toiseen pankkiin?

Maksutilin voi siirtää toiseen pankkiin tilin siirtopalvelulla. Uudelle pankille annetaan tarvittavat tiedot, ja asiakas valtuuttaa sen pyytämään tilin siirtämisen edellyttämät tiedot nykyiseltä pankilta.

Katso luettelo edustavimmista maksutiliin liittyvistä palveluista (pdf)

Katso selvitykset peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta