Maksupalvelut
Mitä ovat maksupalvelut?
Maksupalvelua ovat esimerkiksi
- maksutilipalvelut
- maksutilien välillä tehtävät tilisiirrot
- maksukorttiostokset
- erilaiset mobiilimaksut
- käteisen nostaminen ja tallettaminen
- suoramaksu
- maksutoimeksiantopalvelut ja tilitietopalvelut
- sähkörahapalvelut
- rahanvälitys
Maksupalveluiden tarjoamisesta on yleensä kyse silloin, kun maksajan ja maksunsaajan välissä toimiva palveluntarjoaja siirtää varoja osapuolten välillä heiltä saamansa toimeksiannon perusteella.
Maksupalveluita voivat tarjota pankit ja muut maksupalveluntarjoajat, joilla on Finanssivalvonnan lupa maksupalveluiden tarjoamiseen. Nämä toimijat löytyvät Finanssivalvonnan valvottavaluettelosta.
Mikä on SEPA-tilisiirto?
SEPA-tilisiirrolla voidaan maksaa kaikki euromääräiset maksut yhtenäisellä euromaksualueella. SEPA-tilisiirroissa edellytetään maksunsaajan IBAN-muotoista tilinumeroa ja maksunsaajan pankin yksilöivää BIC-koodia. IBAN-tilinumeron voi tarkistaa tiliotteelta, verkkopankista tai omasta pankista.
Kenen vastuulla on, että maksun tiedot ovat oikein?
Maksajana vastaat antamiesi tietojen oikeellisuudesta. Tarvittavia tietoja ovat vähintään maksajan tiedot, maksunsaajan tiedot ja maksun määrä. Maksajan on erityisen tärkeää huolehtia tilinumeron oikeellisuudesta, koska pankilla ei ole velvollisuutta tarkistaa tilinumeron oikeellisuutta tai sitä, että tilinumero kuuluu maksunsaajalle.
Voinko peruuttaa maksun?
Voit kuluitta peruuttaa toimeksiannon, muuttaa eräpäivää tai maksun määrää ilmoittamalla siitä pankille sovitulla tavalla viimeistään eräpäivää edeltävänä pankkipäivänä. Peruuttaminen voi olla mahdollista myöhemminkin, jos siitä erikseen sovitaan, mutta tällöin peruuttamisesta saatetaan periä kuluja.
Mikä on pankin vastuu virhetilanteissa?
Jos pankki on jättänyt toteuttamatta maksutoimeksiannon tai se on toteutettu virheellisesti, pankin on ilman aiheetonta viivytystä palautettava maksutapahtuman rahamäärä. Pankin on myös pyynnöstäsi ryhdyttävä heti jäljittämään maksutapahtumaa. Lisäksi pankilla on velvollisuus palauttaa perimänsä kulut sekä korvata sinulle aiheutunut korkotappio.
Edellä mainittujen palautusten ja hyvitysten saaminen edellyttää, että ilmoitat virheestä ilman aiheetonta viivytystä sen havaittuasi ja viimeistään 13 kuukauden kuluessa rahamäärän veloittamisesta tililtäsi tai hyvittämisestä tilillesi. Oikeutta korvaukseen ei luonnollisesti ole, jos virhe tai viivästys johtuu sinusta. Edellä mainittujen hyvitysten lisäksi sinulla voi olla mahdollisuus saada korvausta vahingoistasi.
Miten käy, jos annan vahingossa väärän tilinumeron?
Jos olet antanut pankille virheellisen tilinumeron ja maksu on päätynyt esimerkiksi väärän henkilön pankkitilille, pankilla ei ole velvollisuutta palauttaa maksettua rahamäärää tai ryhtyä jäljittämään maksutapahtumaa. Vaikka pankki ei siis olekaan vastuussa virheestä, sillä on kuitenkin velvollisuus pyrkiä kohtuullisin toimin saamaan kyseiset varat takaisin.
Näissä tilanteissa sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiisi tilanteen selvittämiseksi. Pankki saattaa periä tästä työstä sille aiheutuneet tosiasialliset kustannukset.