Kuluttajalle

Finanssivalvonnan rooli kuluttajansuojassa

Finanssivalvonnan tavoite on varmistaa, että valvottavien menettelytavat ovat asianmukaisia ja asiakkaille annettava informaatio on laadultaan hyvää.

Finanssivalvonnalla ei ole toimivaltaa ratkaista asiakkaan ja palveluntarjoajan välisiä yksityisoikeudellisia riita-asioita, kuten erimielisyyttä vahingonkorvausvelvollisuudesta tai korvauspäätöksen sisällöstä. Finanssivalvonta ei myöskään voi toimia yksittäisen asiakkaan asiamiehenä ongelmatilanteiden selvittelyssä.

Ongelmatilanteessa kannattaa ottaa yhteyttä aina ensimmäiseksi siihen palveluntarjoajaan, jonka toimintaan olet tyytymätön.

Siirry Ongelmat palveluntarjoajan kanssa -sivulle

Finanssivalvonta kohdistaa menettelytapojen valvonnan erityisesti toimintaan, jossa ongelmat koskettavat laajoja asiakasryhmiä. Valvontatoimilla pyritään vaikuttamaan koko asiakaskunnan hyväksi.

Valvontatoimet ovat ensisijaisesti ennakoivia, esimerkiksi valvottaville annettavia ohjeita ja määräyksiä, joilla ohjataan valvottavien toimintaa ja menettelytapoja. Finanssivalvonta tekee myös jälkikäteistä tarkastustoimintaa.