Puolueeton lähteesi!

Finanssivalvonta on koonnut näille sivuille tietoa niin pankkipalvelujen käyttäjille, vakuutusasiakkaille, säästäjille kuin sijoittajillekin. Tarjolla on tietoa erilaisista finanssimarkkinoilla tarjottavista tuotteista ja palveluista.
Sivuilla kuvataan mm.

  • erityyppisiä palveluntarjoajia
  • eri tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia ja riskejä
  • sopimusten tekemistä sekä
  • menettelytapoja mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Emme anna näillä sivuilla sijoitusneuvoja emmekä suosita mitään tiettyä palvelua, tuotetta tai palveluntarjoajaa.

Milloin asiakas on tunnistettava?

Pankin, vakuutusyhtiön tai muun alalla toimivan yhtiön on tunnistettava asiakkaansa ennen asiakassuhteen aloittamista. Asiakas on lisäksi tunnistettava ja hänen henkilöllisyytensä todennettava, jos liiketoimi poikkeaa tavanomaisesta, palveluntarjoaja epäilee varojen alkuperää tai niiden käyttötarkoitusta. Asiakas on tunnistettava myös silloin, jos palveluntarjoaja epäilee aiempien tuntemistietojen luotettavuutta. Tehostettua asiakkaan tuntemisvelvollisuutta tulee noudattaa, jos asiakas on poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani.

Lue lisää

Katso myös usein kysytyt kysymykset

Katso esitys "Mitä pankki saa ja mitä sen pitää asiakkaalta kysyä?" (pdf)

 

 

 

 

Ajankohtaista nyt

  • Verkkopankki luetaan nyt peruspankkipalveluihin

    Lakimuutoksen myötä kaikille ETA-valtioissa laillisesti asuville henkilöille tulee oikeus peruspankkipalveluihin. Palveluihin kuuluvat perusmaksutili ja siihen liittyvä tilinkäyttöväline (kuten debit-kortti ja verkkopankkitunnukset), mahdollisuus nostaa käteistä, maksutapahtumien toteuttaminen sekä sähköinen tunnistusväline. Lue lisää peruspankkipalveluista

  • Mitä omistajan- ja sijoittajanvastuu tarkoittaa säästäjälle ja sijoittajalle?

    Eurooppalaisessa pankkisääntelyssä on voimassa uusi periaate: omistajan- ja sijoittajanvastuu. Taloudelliseen kriisiin joutuneessa pankissa pankin omistajat ja velkojat kantavat pankin tappiot. Uuden pankkien kriisinratkaisua koskevan sääntelyn tavoitteena on, että kriisipankkeja ei enää pelastettaisi veronmaksajien varoin. Lue lisää

  • Selvitys peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta – Fiva huolissaan pankkipalveluiden tasapuolisesta saatavuudesta

    Vuotuisessa peruspankkipalveluselvityksessä Finanssivalvonta toteaa, että peruspankkipalveluja on edelleen pääsääntöisesti hyvin saatavissa, mutta henkilöasiakaskonttoreiden vähenemisen ja niiden palvelutarjonnan rajoittamisen vuoksi pankkipalveluiden tarjonta on edelleen kaventunut paikallisesti osassa maata. Lue lisää

  • Mitä pankki saa ja mitä sen pitää asiakkaalta kysyä?

    Lakimies Sanna Atrilan ja lakimies Maarit Pihkalan esitys Studia monetaria -yleisöluentosarjassa Katso esitys

  • "Ettei kukaan tietämättään lankeaisi" -blogikirjoitus

    Lakimies Harri Hirvi kirjoittaa blogissaan tyypillisimmistä huijauksen tunnusmerkeistä. Lue lisää  

  • Hyvä tietää joukkorahoituksesta

    Joukkorahoitukseen osallistuvan sijoittajan voi olla vaikeaa saada riittävää ja oikeanlaista informaatiota päätöksensä tueksi. Joukkorahoituksen kohteena oleviin aloittaviin tai vakiintumattomiin yrityksiin liittyvät riskit voivat olla merkittäviä. Esimerkiksi osakesijoituksissa on huomioitava se, mitä oikeuksia osakkeisiin sisältyy äänivallan tai osinko-oikeuden suhteen ja miten kohdeyhtiön tilasta ja toiminnasta saa tietoa. Listaamattomien yhtiöiden osakkeilla ei välttämättä ole toimivia jälkimarkkinoita, joten sijoitusten arvostaminen ja myyminen voi olla vaikeaa.
    Lue lisää

  • Verkkoasiointi ja tietoturva

    Pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioita voi hoitaa myös internetin verkkopalvelujen kautta. Verkkoasiointi on turvallista, kun sekä palveluntarjoaja että asiakas hoitavat oman osuutensa tietoturvasta huolellisesti. Tutustu oman palveluntarjoajasi antamiin tietoturvaohjeisiin, ja huolehdi käyttämäsi laitteiston tietoturvapäivityksistä. Asiointitunnuksia verkkopalveluun syöttäessäsi varmistu siitä, että olet oman palveluntarjoajasi sivulla.
    Lue lisää

  • ESMA varoittaa monimutkaisiin tuotteisiin sijoittamisen riskeistä

    Euroopan arvopaperimarkkinaviranomainen (ESMA) on huolissaan siitä, että kaikki sijoittajat eivät välttämättä ymmärrä riskejä, joita liittyy monimutkaisiin tuotteisiin sijoittamisessa.
    Lue lisää (pdf)

  • Varoitus kuluttajille virtuaalivaluutoista

    Euroopan pankkiviranomainen (EBA) haluaa varoittaa virtuaalivaluuttojen ostamiseen, omistamiseen tai vaihtamiseen liittyvistä riskeistä.
    Lue lisää

  • Vaatimus marginaalin muuttamisesta voi olla asiakkaan kannalta kohtuuton

    Haasteellinen toimintaympäristö ja sääntelystä aiheutuvat kustannukset ovat luoneet pankeille painetta nostaa asiakasmarginaaleja ja -palkkioita. Asiakkaan kanssa tehdyistä sopimuksista on kuitenkin pidettävä kiinni. Esimerkiksi luoton ylimääräinen lyhennys tai vakuuden vaihtaminen vähintään samanarvoiseen vakuuteen ei sinällään ole peruste luottomarginaalin korottamiselle.
    Finanssivalvonnan kirje luottolaitoksille 26.3.2013
    Lue lisää sopimuksista

 

 

Ongelmia palveluntarjoajan kanssa?

Luettelot ja rekisterit

Pikalinkit

 

Varoitukset ja huijaukset

 

Finanssivalvonta – Snellmaninkatu 6, PL 103, 00101 Helsinki – Puhelin 09 183 51   kirjaamo(at)finanssivalvonta.fi  |  Vastuuvapaus  |  Tietoa palvelusta  
Verkkopalvelun teknisestä toimivuudesta vastaa Suomen Pankki, it-tuki(at)bof.fi.