Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
Finanssivalvonnan rahanpesun estämisen valvonta tapahtuu riskiperusteisesti. Valvontaa koskeva strategia kattaa myös terrorismin rahoittamisen estämisen ja talouspakotteiden noudattamisen valvonnan. Strategian tavoitteena on kuvata, mitkä ovat tärkeimmät valvottavasektorit ja miten niitä valvotaan. Samalla on tärkeää huomata, että kaikkiin valvottaviin voidaan kohdistaa kaikkia valvontakeinoja, mikäli niiden toiminnassa havaitaan epäilyjä rahanpesun velvoitteiden puutteista. Strategia on voimassa toistaiseksi, ja sen sisältöä tarkastellaan vuosittain.
Valvottavillamme on velvollisuus tuntea asiakkaansa toimintaa, havaita ja selvittää epäilyttäviä liiketoimia sekä ilmoittaa epäilyistään Rahanpesun selvittelykeskukselle. Olemme koonneet tähän hakemistoon valvottavillemme ohjeita asiakkaan tuntemisesta sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä.
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen perustuu kansainvälisiin standardeihin. Sääntelyllä pyritään siihen, että globaaleilla finanssimarkkinoilla noudatetaan yhtenäisiä asiakkaan tuntemista koskevia menettelytapoja. Tärkeässä roolissa on OECD:n yhteydessä toimiva, hallitusten välinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä FATF (Financial Action Task Force on Money Laundering). EU:n rahanpesudirektiivit perustuvat FATFin suosituksiin.
Suomessa Keskusrikospoliisin yhteydessä toimiva rahanpesun selvittelykeskus käsittelee sille tehdyt rahanpesuepäilyilmoitukset. Rahanpesun vastaisen lainsäädännön kehittämisestä vastaa valtiovarainministeriö. Finanssivalvonnan tehtävänä on valvoa, että sen valvottavien menettelytavat, riskienhallinta ja sisäinen valvonta täyttävät lakien asettamat vaatimukset.
Valvottava tai sen toimihenkilö voidaan tuomita rangaistukseen asiakkaan tuntemiseen ja rahanpesun/terrorismin rahoittamisen estämiseen liittyvien (rahanpesulain) velvollisuuksien laiminlyönnistä. Valvottava voi syyllistyä tuottamukselliseen rahanpesuun esimerkiksi silloin, jos se avustaa tai neuvoo asiakasta sijoitustoiminnassa, peiteyhtiöiden perustamisessa tai varojen siirrossa, vaikka sillä on aihetta suhtautua epäillen asiakkaan liiketoimiin.
Yhteystiedot
- Toimistopäällikkö Pekka Vasara, puhelin 09 183 5513
Katso myös
- Ohjeistus kryptovarapalveluita tarjoaville (toimilupahakemus)
- Rahanpesun estämisen valvontastrategia (pdf)
- Hallinnolliset seuraamukset
- Ohjeistusta rahanvälitystä tarjoaville maksupalveluntarjoajille (pdf)
- Ohjeistusta kuluttajaluottojen myöntäjille ja vertaislainan välittäjille
Muualla verkossa
- Financial Action Task Force (FATF)
- Ulkoasiainministeriön pakotesivut
- Helsingin ulosottovirasto
- Rahanpesun selvittelykeskus
- Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism/European Banking Authority
-
Finanssivalvonta suosittaa valvottavia tarkkaavaisuuteen Yhdysvaltojen 22.10.2025 pakotepäätöksen johdosta
-
Rahanpesun selvittelykeskuksen kyselyt rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä osana kansallisen riskiarvion päivitystä – kyselyt avoinna 28.10. klo 16 asti
-
Rahanpesun estämistä ja pakotteita koskeva seminaari tiistaina 11.11.2025
-
Muutoksia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskeviin määräyksiin ja ohjeisiin 2/2023
-
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen ajankohtaispäivä 19.5.
-
Rahanpesun selvittelykeskus kerää valvottavien näkemyksiä rahanpesusta ja terrorismin rahoittamisesta kansallisen riskiarvion päivitystä varten
-
EU:n kryptovaramarkkina-asetuksen (MiCA) soveltaminen alkaa, mutta markkinoilla jo toimivia yrityksiä koskevat Euroopassa eriävät siirtymäajat – asiakkaiden syytä olla varuillaan
-
Euroopan pankkiviranomaisen ohjeet tietovaatimuksista asetuksen (EU) 2023/1113 mukaisten varainsiirtojen ja tiettyjen kryptovarojen siirtojen yhteydessä (matkustussääntöjä koskevat ohjeet) – soveltaminen alkaa 30.12.2024
-
Virtuaalivaluutan tarjoajia koskevan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvion yhteenveto on julkaistu
-
FATF pyytää lausuntoa esitetyistä muutoksista FATFin standardeihin – lausuntoaika päättyy 6.12.2024
-
RA-tiedonkeruu | Kansallinen raportointi (Virati)
-
RA-tiedonkeruussa muutoksia | Kansallinen raportointi (Virati)
-
Päivitetyt RA-tiedonkeruun työkirjat ja ohjeet julkaistu | Kansallinen raportointi (Virati)
-
RA-tiedonkeruussa muutoksia | Kansallinen raportointi (Virati)
-
Päivitetyt RA-tiedonkeruun työkirjat ja ohjeet julkaistu | Kansallinen raportointi (Virati)
-
Päivitetyt RA-tiedonkeruun työkirjat ja ohjeet julkaistu | Kansallinen raportointi (Virati)
-
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä ja kontrolleja koskeva (RA) tiedonkeruusovellus ja työkirjat ladattavissa Jakelu-palvelusta | Kansallinen raportointi (Virati)
-
IMF julkaisi arvion Pohjoismaiden ja Baltian maiden rahanpesun torjunnasta – valvontaa mahdollista tehostaa lisäämällä rajat ylittävää tiedonvaihtoa
-
Finanssivalvonta julkisti rahanpesun estämisen valvontastrategian - pakotevalvonta tehostuu lakiuudistuksen myötä
-
Finanssivalvonta peruuttaa Nada express osk:n maksulaitoslain mukaisen rekisteröinnin maksupalvelun tarjoamisesta ilman toimilupaa
-
Rahanpesun estämisen käytännöissä on tärkeää tasapaino riskien hallinnassa ja tasapuolisten taloudellisten toimintaedellytysten turvaamisessa
-
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdennettava todellisen riskin mukaan - valvonnassa painotetaan riskienhallintakeinoja
-
Nada express osk:lle 25 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessa
-
Halgan Services Oy:lle 10 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessa
-
Tehostettua seurantaa finanssisektorin tilanteeseen, pakotteiden toimeenpanoon ja kyberriskeihin varautumiseen
-
Pohjoismaat ja Baltian maat pyytävät Kansainvälistä valuuttarahastoa analysoimaan rajat ylittävän rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskejä alueellaan
-
Finanssivalvonta on määrännyt seuraamusmaksun S-Pankki Oy:lle sekä antanut julkisen varoituksen FIM Varainhoito Oy:lle laiminlyönneistä asiakkaan tuntemisessa
-
Pankkipalveluiden riskienhallinta: ei nollariskiä, vaan järkevää arviointia
-
Pankkitili ei ole vain tilinumero, vaan avain taloudelliseen osallisuuteen
-
Finland’s 5th Mutual Evaluation of FATF is coming up
-
Miten vastuullisuus heijastuu yritysten toimintaedellytyksiin – näkökulmia rahanpesun estämisestä
-
Innostava kesä rahanpesun estämisen lainsäädännön parissa
-
Suomi pääsi pois rahanpesun torjunnan tarkkailuluokalta
-
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien hallinta ei saa haitata kohtuuttomasti pankkipalveluiden saatavuutta
-
Ei tule ampua tykillä kärpästä
-
Mitä rahanpesun estämisen valvonta tarkoittaa Finanssivalvonnassa?
-
Tehokas rahanpesun estäminen: riskillisistä asiakkaista kokonaan eroon vai riskien oikeasuhtaista hallintaa?