Asiakasvalitusten käsittely
These regulations and guidelines are unfortunately available only in Finnish and Swedish. Please find a link to the Swedish version here.
Määräykset ja ohjeet 3/2013 (pdf)
Asiakasvalitusten käsittely
- voimassa 18.3.2013 alkaen
- muutettu 18.1.2019
Näihin määräyksiin ja ohjeisiin liittyy seuraavat liitteet:
- Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisen (EIOPA) ohjeet valitusten käsittelemisestä vakuutusyhtiöissä (EIOPA-BoS-12/069 FI)
- Report on Best Practices by Insurance Undertakings in handling complaints (EIOPA-BoS-12/070)
- One-Minute Guide - EIOPA Guidelines on Complaints - Handling by Insurance Undertakings (EIOPA-BoS-12/091)
- EIOPA Guidelines on Complaints-Handling by Insurance Undertakings
- Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisen (EIOPA) ohjeet vakuutusedustajien valitusten käsittelemisestä (EIOPA-BoS-13/164 SV)
- Report on Best Practices by Insurance Intermediaries in handling complaints (EIOPA-BoS-13/171)
- One-Minute Guide – EIOPA Guidelines on Complaints-Handling by Insurance Intermediaries (EIOPA-BoS-14/043)
- EIOPA Guidelines on Complaints-Handling by Insurance Intermediaries
- EBAn ohje Guidelines for complaints-handling for the securities (ESMA) and banking (EBA) sectors
- ESMAn ohje Joint Committee Final Report on guidelines for complaints-handling for the securities (ESMA) and banking (EBA) sectors
- Valitusten käsittelyä koskevat ohjeet arvopaperi- ja pankkialoille (pdf)
Määräykset ja ohjeet 3/2013 Valitusten käsittely vakuutusyhtiöissä, -yhdistyksissä ja -edustajissa (version 3, pdf)