Tunnista huijausyritykset

Asiointitunnuksia ja tilitietoja urkitaan esimerkiksi sähköpostilla

Asiakkaiden asiointitunnuksia yritetään aika ajoin urkkia huijaussähköpostien avulla tai houkuttelemalla asiakas klikkaamaan sähköpostiviestissä olevaa huijaussivustolle johtavaa linkkiä. Viestit on usein naamioitu näyttämään pankkien asiakaspalveluviesteiltä ja ne on osoitettu pankkien asiakkaille henkilökohtaisesti.

Huijausviesteillä kalastellaan asiointitunnuksia

Jos asiointitunnuksiasi kysytään puhelimitse tai sähköpostilla, on todennäköistä, että kyseessä on huijausyritys. Esimerkiksi pankki, vakuutusyhtiö, poliisi tai muu viranomainen ei koskaan soita tai lähetä sähköpostia kysyäkseen asiointitunnuksia. Sama koskee muita asiointiin liittyviä luottamuksellisia tietoja, kuten tilinumeroa tai luottokortin numeroa.

Usein huijausviesteissä esimerkiksi varoitetaan asiakkaan tilitietojen tai varojen vaarantumisesta jos asiakas ei tee joitakin toimenpiteitä. Tällaisista uteluista käytetään nimitystä phishing (asiakastietojen "kalastelu").

Linkit voivat johtaa huijaussivustoille

Toinen yleinen huijaustapa on houkutella asiakasta klikkaamaan viestissä tai verkkosivulla olevaa linkkiä. Linkki johtaa huijaussivustolle, jossa kysellään tunnuksia tai korttinumeroita. Linkin osoite voi näyttää luotettavalta mutta tosiasiassa linkki viekin toiseen osoitteeseen. Esimerkiksi sähköpostiviestissä tai sen liitteessä oleva linkki voi näyttää suojatulta https-sivulta, mutta todellisuudessa linkki voikin johtaa suojaamattomalle sivulle.

Verkkopankkipalveluihin ei saa koskaan mennä klikkaamalla sähköpostin välityksellä saatua linkkiä.

Joskus myös sähköpostiviestejä, joissa tarjotaan varoja sijoitettavaksi tai pyydetään apua valuutan maastavientiin. Viestin lähettäjä saattaa kysyä viestin vastaanottajan tilinumeroa tai rahallisesti pientä alkupanostusta. Nämäkin ovat yleensä huijauksia eikäniihin kannata vastata vaan ne kannattaa hävittää välittömästi. Keskusrikospoliisi julkaisee verkkosivuillaan varoituksia tämänkaltaisista huijausyrityksistä.

Huijaukselta vaikuttaviin viesteihin ei pidä vastata ja ne on syytä tuhota avaamatta niitä.

Asiakkaita yritetään huijata myös väärillä linkeillä. Linkki voi olla sähköpostiviestissä tai jollakin verkkosivulla.

Lisätietoja sähköisen asioinnin turvallisuudesta löytyy muun muassa tämän sivun oikean laidan linkeistä.

Jos epäilet, että olet joutunut huijauksen kohteeksi

Jos epäilet, että olet joutunut huijauksen kohteeksi tai asiointitunnuksesi ovat joutuneet ulkopuolisen tietoon

  • sulje asiointitunnuksesi pankkisi sulkupalvelussa
  • pyydä toimintaohjeita omalta pankiltasi
  • varmista, että koneessasi ei ole haittaohjelmia ennen seuraavaa kirjautumistasi verkkopankkiin

 

 

 

Lisätietoa huijausyrityksistä

Muualla verkossa

 

2.5.2017

Finanssivalvonta – Snellmaninkatu 6, PL 103, 00101 Helsinki – Puhelin 09 183 51   kirjaamo(at)finanssivalvonta.fi  |  Vastuuvapaus  |  Tietoa palvelusta  
Verkkopalvelun teknisestä toimivuudesta vastaa Suomen Pankki, it-tuki(at)bof.fi.