Sivukartta  |  Yhteystiedot  |  Palaute

Asiakkaansuojan tavoitteena on asiallinen ja lainmukainen palvelu

Ongelmatilanteessa kannattaa aina ensimmäiseksi ottaa yhteys siihen palveluntarjoajaan, jonka toimintaan on tyytymätön. Jos yhteydenotto ei tuota toivottua tulosta, pankki-, vakuutus- ja sijoituspalveluasiakas voi ottaa yhteyttä Vakuutus- ja rahoitusneuvonta (FINEen), joka neuvoo asiakkaita ja selvittää tarvittaessa asiakkaan puolesta kiistatilanteita palveluntarjoajan kanssa.

Näillä sivuilla on tietoa siitä, mistä saa neuvoja ja apua, jos palveluntarjoajan kanssa ilmenee ongelmia tai jos asiakas kokee saaneensa palveluntarjoajaltaan väärää tai puutteellista informaatiota. Sivuilla kerrotaan asiakkaan ja palveluntarjoajan velvollisuuksista, erilaisista apua antavista tahoista ja muutoksenhakukeinoista sekä eri viranomaisten toteuttamasta valvonnasta.

Asiakkaansuojan osa-alueet

Asiakkaansuojan tavoitteena on, että asiakkaan saama palvelu on asiallista ja täyttää lain vaatimukset. Asiakkaansuoja on kokonaisuus, joka muodostuu

  • säädösten palveluntarjoajille asettamista velvoitteista
  • asiakkaan omista velvollisuuksista
  • markkinoiden yhteisistä hyvistä käytännöistä ja pelisäännöistä sekä
  • viranomaisten valvonnasta.

 

Muualla verkossa

 

4.7.2016

Finanssivalvonta – Snellmaninkatu 6, PL 103, 00101 Helsinki – Puhelin 010 831 51   kirjaamo(at)finanssivalvonta.fi  |  Vastuuvapaus  |  Tietoa palvelusta  
Verkkopalvelun teknisestä toimivuudesta vastaa Suomen Pankki, it-tuki(at)bof.fi.